Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
31
. oktober 2005
004
-
000285
Trafikudvalget har i brev af 11. oktober 2005 stillet mig følgende spørg s-
mål 33 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 33:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. september 2005 fra
København Syd vedrørende S -togene på Køge Bugt banen, jf. folketing s-
året 2004 -05, 2. samling TRU alm. del - bilag 420."
Svar:
I begyndelsen af juni 2005 udførte Banedanmark en række infrastruktura r-
bejder, som gav anledning til forsinkelser på Køgestrækningen. Dels som
følge af a nlægget af den nye station Ny Ellebjerg, dels som følge af en
række mindre ad hoc spora rbejder. Mængden af problemer med sporene
accelererede imidlertid i løbet af juni måned, hvilket skyldtes en kombin a-
tion af skinnernes generelle tilstand og de stigende temperaturer.
Banedanmark besluttede derfor af sikkerhedsmæssige årsager at indføre en
række hastighedsnedsættelser på Køgebugt
strækningen og på Hillerød
s-
trækningen. Dette gav anledning til stor uregelmæssighed i trafikafvikli
n-
gen først og fre mmest på de to strækninger, men med afledte konsekvenser
på h ele S-togsnettet.
Som konsekvens af ovenstående valgte DSB at r educere antallet af linier
fra og med den 4. juli for herved at mindske forsinkelsernes omfang og sik-
re en køreplan, som kunderne kunne regne med. Da Banedanmark på d a-
værende tidspunkt ikke kunne opl yse, hvor længe hastighedsnedsættelserne
ville vare, valgte DSB hurtigt herefter at indføre en særkøreplan for de to
strækninger, hvor linie E og A stopper ved alle stationer. Det har givet en
længere samlet rejsetid, men til ge ngæld fast 10 -minutters frekvens for alle
stationer på strækningerne til Køge og Hillerød. I forhold
til kunderne var
det således formålet at sikre større troværdi
ghed og pålidelighed omkring
køreplanen.