Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 31   . oktober 2005 004 - 000285 Trafikudvalget har i brev af 11. oktober 2005 stillet mig følgende spørg  s- mål 33 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 33: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. september 2005 fra København Syd vedrørende S  -togene på Køge Bugt banen, jf. folketing  s- året 2004 -05, 2. samling TRU alm. del - bilag 420." Svar: I begyndelsen af juni 2005 udførte Banedanmark en række infrastruktura   r- bejder, som gav anledning til forsinkelser på Køgestrækningen. Dels som følge af a nlægget af den nye station Ny Ellebjerg, dels som følge af en række mindre ad hoc spora  rbejder. Mængden af problemer med sporene accelererede imidlertid i løbet af juni måned, hvilket skyldtes en kombin  a- tion af skinnernes generelle tilstand og de stigende temperaturer. Banedanmark besluttede derfor af sikkerhedsmæssige årsager at indføre en række hastighedsnedsættelser på Køgebugt strækningen og på Hillerød s- trækningen. Dette gav anledning til stor uregelmæssighed i trafikafvikli n- gen først og fre mmest på de to strækninger, men med afledte konsekvenser på h ele S-togsnettet. Som konsekvens af ovenstående valgte DSB at r educere antallet af linier fra og med den 4. juli for herved at mindske forsinkelsernes omfang og sik- re en køreplan, som kunderne kunne regne med. Da Banedanmark på d  a- værende tidspunkt ikke kunne opl  yse, hvor længe hastighedsnedsættelserne ville vare, valgte DSB hurtigt herefter at indføre en særkøreplan for de to strækninger, hvor linie E og A stopper ved alle stationer. Det har givet en længere samlet rejsetid, men til ge  ngæld fast 10  -minutters frekvens for alle stationer på strækningerne til Køge og Hillerød. I forhold til kunderne var det således formålet at sikre større troværdi ghed og pålidelighed omkring køreplanen.
p. 2/2 Siden den 5. september 2005 har der været kørt efter den normale S   - togskøreplan på K  ø I Banedanmarks investeringsplan er der lagt op til en række større fornye   l- sesopgaver i 10-års -perioden 2005-14. Det drejer sig bl.a. om sporombygning af ca. 30 km spor og op mod 20 sporskifter på den inderste del af K ø -08 samt yderligere ca. 10 sporskifter i 2011-12. Der vil løbende for egå mindre istandsættelsesarbejder på broområdet, og indenfor kørestrømsområdet pågår p.t. vurderinger af nødvendigheden og omfanget af et eventuelt større fornyelsesprojekt mellem Vallensbæk og Køge i anden halvdel af 10 -års -perioden. Herudover vurderes muligheden for indbygning af stødløse isolationer i sporet, hvilket dels vil give en red  u- ceret mængde elektrotekniske fejl og dels give en mindre vedligeholdelse  s- krævende sporkonstruktion. Med venlig hilsen Flemming Hansen