Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             21. april 2006

J nr.             004-431

  

 

Trafikudvalget har i brev af 22. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål 328 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål nr.  328:

 

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. marts 2006 fra Storstrøms Amt vedr. Baltic Gateway, jf. TRU alm. del – bilag 306."

Svar:

 

Jeg har med interesse noteret mig resultaterne af ’Baltic Gateway’-projektet, der foreligger i form af rapporten ’Baltic Gateway Quick Start Programme’.

I forbindelse med udarbejdelsen af rapporten er der blevet foretaget en analyse af transportforholdene mellem Østdanmark og det nordlige Tyskland. Analysen, der er udarbejdet af COWI og Planco Consulting, bekræfter, at Gedser-Rostock overfarten ved hjælp af et udbud af høj kvalitet også med en fast forbindelse over Femern Bælt vil spille en vigtig rolle for trafikken mellem Skandinavien og kontinentet, sådan som overfarten gør i dag.

Etableringen af en fast forbindelse over Femern Bælt er ikke et ’enten-eller’, men et ’både-og’. Det er med andre ord ikke et projekt, der sigter på at svække andre transportkorridorer mellem Skandinavien og Tyskland/kontinentet. Meget af trafikken over Femern Bælt-forbindelsen vil være ny trafik, og med den generelle trafikvækst på færgeruterne mellem Skandinavien og Tyskland vil ruterne ikke stå svækkede efter etableringen af den faste forbindelse. Jeg mener derfor, at Femern Bælt-forbindelsen skal ses som et led i en generel styrkelse af forbindelserne mellem Skandinavien og Tyskland/kontinentet.

Der er derfor også et behov for at have fokus på forbindelsen til/fra Rostock og udvikle korridoren Gedser-Rostock. Som et led i udviklingen af korridoren Gedser-Rostock bliver Gedserbanen mellem Nykøbing Falster og Gedser åbnet for jernbanetrafik senest den første juni i år.

I rapporten ’Baltic Gateway Quick Start Programme’ bliver der blandt andet gjort opmærksom på behovet for at forbedre forholdene for landevejstrafikken på Falster på Rute 55 mellem Højmølle nord for Nykøbing Falster og Gedser. Der er i forbindelse med udarbejdelse af rapporten blevet foretaget en analyse af trafikforholdene i korridoren Øresundsregionen-Gedser-Rostock-Berlin. Ifølge analysen er der ikke væsentlige flaskehalse for vejtrafikken i denne korridor, og at forholdene generelt er gode, da der er motorvej i fire spor, bortset fra strækningen mellem Højmølle og Gedser. På denne strækning omtales dog en problemstilling med, at trafikken ledes gennem Nykøbing Falster.

Storstrøms Amt har derfor set på mulighederne for at anlægge en omfartsvej uden om byen. Amtet har igangsat arbejdet med at lave et regionplantillæg for en omfartsvej og har i den forbindelse fået foretaget en VVM-undersøgelse, der blev færdiggjort i maj 2005. Regionplantillægget forventes vedtaget i foråret 2006.

Strækningen mellem Højmølle og Gedser overgår ved kommunalreformen pr. 1. januar 2007 til staten. Staten vil lade projektet vedrørende en omfartsvej indgå i overvejelserne i forbindelse med den statslige investeringsplanlægning.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen