Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato 21. april 2006

J nr.             432-40

  

 

Trafikudvalget har i brev af 22. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål 327 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål nr.  327:

 

”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 21. marts 2006 fra Flemming Christensen, Byrådsmedlem Køge Kommune og John Hvass, Dansk Byggeri vedr. plan for ny motorringvej 5 på Sjælland, jf. TRU alm. del - bilag 298.”

 

Svar:

 

Byrådsmedlem Flemming Christensen, sekretær John Hvass og direktør Torben Lind har fremsendt materiale til Trafikudvalget vedr. en motorringvej 5 på Sjælland fra Kokkedal i nord til Køge i syd. 

 

Baggrunden for deres henvendelse er fremkommelighedsproblemerne på Køge Bugt Motorvejen.  Det glæder mig, at en gruppe borgere viser et sådant engagement i forhold til disse udfordringer.

 

Udfordringerne i forhold til fremkommelighed i hovedstadsregionen er en vigtig prioritet for regeringen. Regeringen lægger vægt på, at der sikres borgere og erhvervsliv en velfungerende infrastruktur på vejområdet.

 

I forlængelse af de igangværende anlægsprojekter på Holbækmotorvejen (rute 21 Holbæk – Vig, 1. etape), Køge Bugt Motorvejen (udvidelsen Hundige – Greve Syd) og udvidelsen af Motorring 3 har regeringen og forligspartierne Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre truffet politisk beslutning om flere tiltag for at forbedre fremkommeligheden i hovedstadsregionen. Det drejer sig om 2. og 3. etape af rute 21 mellem Holbæk og Vig, udvidelsen af Holbækmotorvejen mellem Fløng og Roskilde Vest, Frederikssundsmotorvejens 1. etape og Kongevejen i Helsingør.

 

For så vidt angår henvendelsens konkrete forslag om en motoringvej 5, er dette en sag, der har været under overvejelse i mange år og lavet forskellige undersøgelser i forhold til. I forbindelse med udvidelsen af Motorring 3 og Køge Bugt Motorvejen ved Greve har anlæg af en ”tværvej” eller motorringvej 5 været bragt frem i debatten, som en alternativ løsning. Trafikmodelberegninger har imidlertid i disse sammenhænge vist, at den aflastende effekt ikke ville være tilstrækkelig til at løse fremkommelighedsproblemerne på de omhandlede vejstrækninger.

 

Regeringen har således ikke aktuelle planer om en forundersøgelse eller lignende vedrørende motorringvej 5, men henviser til de ovenfor anførte tiltag rettet mod at forbedre fremkommeligheden i hovedstadsregionen.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen