|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            20. april 2006 J nr.            004-426  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 16. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål 323 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 15. marts 2006 fra Kontaktrådet for Trafikbetjeningen af Bornholm vedr. øget kapacitet på Ystad ruten i spidsbelastningsperioder, jf. TRU alm. del – bilag 299."
Indledningsvis skal jeg nævne, at Trafikstyrelsens evaluering af færgebetjeningen af Bornholm efter 1. maj 2005 er udarbejdet efter bestilling fra den politiske følgegruppe, som har fulgt udbudet af færgebetjeningen af Bornholm.
De emner, der behandles i evalueringen, dens konklusioner og de analyser, der ligger til grund for konklusionerne, er således udarbejdet med det særlige formål for øje, at de skal kunne efterkomme følgegruppens bestilling.
Kontaktrådet anfører i henvendelsen, at det fremgår af Trafikstyrelsens evalueringsrapport, at det er tilfredsstillende, såfremt der ikke er udsolgt på alle afgange på en dag. Når Trafikstyrelsen gør den bemærkning, så opfatter jeg det alene som en imødegåelse af det ofte fremførte synspunkt, at kapacitetsproblemerne på færgerejser til og fra Bornholm er overordentligt store. Kapacitetsproblemerne er således ikke større end, at der hver eneste dag i den undersøgte periode var mindst én afgang både til og fra Bornholm, hvor der var ledig plads, selv om rejsetidspunktet på de ture, hvor pladserne var til rådighed, måske ikke altid var det, der passede kunden allerbedst.
Jeg bemærker desuden, at Trafikstyrelsens undersøgelse faktisk viste, at der, med enkelt undtagelser, var tilstrækkelig kapacitet på overfarten Rønne-Ystad i maj-august 2005 til at løfte den efterspørgsel, der var på den tilsvarende dag i 2004. Dette gælder både passagerkapaciteten og kapaciteten på vogndækkene. Jeg er enig i, at der ikke er overensstemmelse mellem det billede af udsolgte afgange, som anføres i Trafikstyrelsens rapport, og de oversigter som BornholmsTrafikken A/S bringer på sin hjemmeside. BornholmsTrafikken skriver imidlertid også på deres hjemmeside, at oversigterne skal betragtes med forbehold, fordi de kun udtrykker et øjebliksbillede. På en afgang der på oversigterne fremstår som udsolgt, vil der således ofte blive ledige pladser, efterhånden som de rejsende foretager ombookinger, ligesom der meget ofte vil opstå ledige pladser, når fristen for betaling udløber for de rejsende, der har booket plads på en given afgang.
Trafikstyrelsens beregninger af kapacitetsudnyttelse er baseret på data fra BornholmsTrafikkens bookingsystem, dvs. på de faktiske mængder. Disse beregninger har jeg stor tiltro til, om end det kan være vanskeligt at beregne kapacitetsudnyttelsen særligt på vogndækkene. Af den grund betragter Trafikstyrelsen en kapacitetsudnyttelse på 90 % som tilnærmelsesvis udsolgt.
Når Trafikstyrelsen anfører, at man, såfremt der er udsolgt på Ystad-ruten, blot kan benytte Køge-ruten – og omvendt – har det udgangspunkt i styrelsens beregninger af, om den samlede færgekapacitet til og fra Bornholm i 2005 var tilstrækkelig til at løfte efterspørgslen i 2004. Jeg er enig i Kontaktrådets bemærkning om, at det ikke nødvendigvis er et alternativ at rejse over Ystad, når der er udsolgt over Køge, bl.a. fordi de svenske transitregler ikke tillader indførsel af forskellige typer af rejsegods.
Jeg vil dog samtidig anføre, at 5 %-reglen, der sikrer, at 5 % af billetterne først må sælges fra 24 timer før en given afgang, faktisk bidrager til at sikre, at rejsende med rejsegods, der ikke må føres gennem Sverige, sikres plads på Køge-ruten.
Kontaktrådet nævner afslutningsvis, at en løsning af de påpegede problemer vil være øget kapacitet på Ystad-ruten i spidsbelastningsperioderne, og at denne ekstra kapacitet kan sikres ved at øge antallet af passagerpladser på RoPax-færgerne.
Det er vanskeligt at være uenig i, at der - alt andet lige - ville være færre udsolgte afgange, hvis kapaciteten i spidsbelastningsperioderne forøges. Trafikstyrelsens evaluering synes imidlertid at bekræfte, at kapaciteten på døgnniveau med meget få undtagelser er tilstrækkelig til at løfte en efterspørgsel svarende til efterspørgslen i 2004. Jeg kan bekræfte, at RoPax-færgerne er designet til at kunne udvides til 770 passagerpladser, men jeg vil samtidig slå fast, at en sådan kapacitetudvidelse kun vil kunne gennemføres, hvis BornholmsTrafikkens økonomi er til det, og hvis investeringen er kommercielt bæredygtig.
Endelig kan jeg oplyse at kontrakten mellem BornholmsTrafikken A/S og Trafikstyrelsen faktisk kræver en forøgelse af minimumsbetjeningen og dermed en forøgelse af den krævede kapacitet gennem kontraktperioden. Antallet af ugentlige dobbeltture på Ystad-ruten med M/F Povl Anker i sommerhøjsæsonen forøges fra 12 til 14, antallet af dobbeltture pr. uge med hurtigfærgen på Ystad-ruten i skuldersæson forøges fra 26 til 28 og antallet af ugentlige dobbeltture på Ystad-ruten med M/F Povl Anker i de øvrige højsæsoner forøges fra 19 til 22. Kontrakten tager således højde for en vis forventet stigning i efterspørgslen.
Flemming Hansen