|
|||||
Christiansborg 1240 København K
|
|
|
|
Trafikudvalget har i brev af 10. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål 321 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./.        Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
"Ministeren bedes oplyse, hvilke tiltag DSB har gjort for at løse situationen på henholdsvis Syd- og Nordvestbanerne på Sjælland, hvor der som følge af rangere-uheld mangler togmateriel med forsinkelser og aflysninger til følge. Ministeren bedes i sit svar oplyse, hvilke muligheder der er, for at fremskynde reparationen af de ødelagte togsæt, samt om der som supplement er mulighed for at leje andre togsæt som erstatning, så løsningen af situationen kan blive fremskyndet."
Jeg har forelagt spørgsmÃ¥let for DSB, der oplyser, at DSB har gennemført en række tiltag for at sikre trafikafviklingen pÃ¥ Syd- og NordvestÂbanen efter rangeruheldene. Det indebærer blandt andet - efter aftale med SkÃ¥neÂtrafikken - et øget forbrug af Øresundstogsæt, der frigør andet materiel fra Kystbanen til indsættelse pÃ¥ Syd- og Nordvestbanen. Derudover har DSB reduceret værkstedsbeholdningen for lokomotiver og vogne samt taget materiel (cykelvogne) i brug, som normalt kun anvendes i ferieperioder.
Reparationen af de havarerede dobbeltdækkervogne søges fremskyndet mest muligt. DSB har oplyst, at det på nuværende tidspunkt er lykkedes at få de første og mindst beskadigede vogne tilbage i drift, og at yderligere et antal vogne vil blive sat i drift igen til sommer. De sværest beskadigede vogne ventes færdige sidst på året.
DSB har overvejet om leje af erstatningsmateriel kunne være en mulighed. Det er imidÂÂlertid DSB’s opfattelse, at tidshorisonten frem til, at dobbeltdækkervognene igen indsættes i drift er for kort til at leje af erstatningsmateriel vil være hensigtsmæssig. DSB har derfor ikke screenet markedet for erstatningsmateriel, men har i stedet haft fokus pÃ¥ at sikre trafikafviklinÂgen ved ovennævnte tiltag.