|
|
||||
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K
|
Dato J.nr.
|
: :
|
|
Trafikudvalget har i brev af 7. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål 315 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 6. marts 2006 fra HTS-A vedr. anbefaling af en linieføring over Køge – â€nybygningsløsningenâ€, jf. TRU alm. del – bilag 279."
Jeg er glad for henvendelsen fra HTS-A, og interessen for udvikling af jernbaneinfrastrukturen mellem København og Ringsted.
Jeg er helt enig i, at det er vigtigt at skabe et kollektivt trafiktilbud, der har en kvalitet så borgere og virksomheder har et reelt tilbud i deres valg af transportform. Undersøgelser har vist, at pendlere lægger meget vægt på en høj regularitet ved anvendelse af jernbanen. Rejsetiden er også en vigtig konkurrenceparameter i forbindelse med valg af transportmiddel.
Det er ligeledes vigtigt ved valg af løsning, at der tages hensyn til de gener de vil påføre de rejsende i anlægsperioden, samt jernbanens kapacitet på såvel kort som langt sigt.
HTS-A henviser til, at nybygningen i kombination med en fast Femern Bælt forbindelse vil føre til ½ times kortere rejsetid mellem Nykøbing Falster og København H med hurtigste rejsetid på omkring 1 time. Dette er nok lidt i overkanten i forhold til de nu skitserede køreplaner, hvor det hurtigste tog med to stop undervejs er sat til 1 time og 10 minutter. Nakskov vil dog godt kunne nås på lidt under 2 timer fra København som angivet af HTS.
Men er jeg er enig med HTS-A i, at nybygningen både pga. den høje kapacitet  og den hurtigste rejsetid mellem Ringsted og København vil tilgodese Lolland-Falster bedst af de undersøgte alternativer.
Jeg deler dermed opfattelsen, at Nybygningen er den mest perspektivrige af løsningerne, og jeg er enig med, at den også kan være mest til gavn for bosætningen i den sydlige og østlige del af region Sjælland.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen