|
|
||||
Christiansborg 1240 København K
|
|
|
|
Trafikudvalget har i brev af 28. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 312 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./.        Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
"Ministeren bedes tilsende udvalget en redegørelse for det lovforslag, den hollandske regering har fremsat om indførelse af kilometerafgift for alle motorkøretøjer, angiveligt fra 2012."
Den 14. februar 2006 godkendte det hollandske senat en ny strategisk mobilitetsplan “Nota Mobiliteit deel IV – Naar een betrouwbare en voorspelbare bereikbaarheid†gældende for perioden 2010 – 2020. Senatet udgør sammen med repræsentanternes hus, som også har godkendt planen, det hollandske parlament.
Dermed har det hollandske parlament blandt andet sagt ja til, at regeringen kan begynde forberedelsen af konkrete lovgivningsforslag vedrørende indførelsen af en kilometerafhængig afgift for alle motorkøretøjer i Holland. Hovedformålet med den kilometerafhængige afgift er angiveligt bedre fremkommelighed samt skabelsen af en mere retfærdig beskatning af brugen af motorkøretøjer.
En uafhængig kommission af eksperter - "Platform Anders Betalen voor Mobiliteit" - nedsat til at rådgive regeringen, har blandt andet vurderet den tid det vil tage, at implementere forslaget. Eksperterne vurderer, at arbejdet med planlægning og implementering af systemet vil tage mellem 7½ og 11 år. Den hollandske transportminister, Karla M. H. Peijs, har lovet at arbejde videre med det mål, at systemet kan blive implementeret i 2012.
Kilometerafgiften er ikke foreslået som en ekstra skat på bilisterne. Systemet skal indrettes sådan, at det bliver neutralt for den gennemsnitlige bruger af vejsystemet. Af beslutningen fremgår det således, at det samlede provenu fra afgiften ikke må overstige besparelsen for bilisterne ved en ophævelse af de eksisterende brugsafgifter for køretøjer sammen med en reduktion i registreringsafgiften.
Omkostningerne forbundet med at indføre systemet og de løbende driftsomkostninger betales ikke via afgiftsprovenuet, men af de hollandske skatteydere. Det er angiveligt en forudsætning, at de løbende driftsomkostninger ikke må overstige 5 pct. af afgiftens provenu, hvis systemet skal ende med at blive vedtaget i det Hollandske parlament. En rapport om økonomien forventes i september i indeværende år.
Den hollandske transportminister forventer, at der kan fremsættes et lovforslag efter parlamentsvalget i 2007. En vedtagelse i parlamentet kan derefter finde sted ved udgangen af 2008.