Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
1. marts 2006
004
-
000420
Trafikudvalget har i brev af 23. februar 2006 stillet mig følgende spørg s-
mål 309 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægg es i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 309:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19. februar 2006 fra Pend-
lerklubben Vendsyssel vedrørende DSBs service - og komfortbetingelser
i Vendsyssel, jf. TRU alm. del
Svar:
Som svar på henvendelsen fra Pendlerklubben Vendsyssel kan jeg opl y-
se, at køreplansændringen fra januar 2006 er et skridt i retning af at ge n-
nemføre den samlede plan Gode Tog til Alle, som danner trafikalt grundlag
for Transport- og Energiministeriets kontrakt med DSB, og hvor Lyntoge-
ne hver time skal køre på strækningen København - Frederikshavn.
Det har dog endnu ikke været muligt at gennemføre G ode Tog til Alle fuldt
ud, hvilket har sammenhæng med DSBs samlede materielsituation, heru n-
der den forsinkede levering af IC4 togene. Nå r IC4 togene bliver leveret,
vil servicen for passagererne mellem Aalborg og Frederikshavn blive for-
bedret, da Lyntogene hver time vil køre mellem København og Frederik s-
havn. Endvidere vil leveringen af IC4 togene betyde, at de ældre MR -tog,
der i øjeblikk et betjener dele af trafikken, fremover kun vil køre myldr e-
tidstog.
Køreplansændringen
fra januar 2006 er en forbedring for langt de fleste
passagerer. Rejsetiderne i fjerntrafikken er reduceret med 30 - 40 minutter,
og rejsetiden Aalborg - Hjørri ng er reduceret med 8 minutter.
Endvidere skal det bemærkes, at t rafikken på strækningen har en tæt sa
m-
menhæng med fjerntrafi kken og er derfor også påvirket af rettidigheden i
fjerntrafikken. De mange hastighedsnedsættelser mellem København og
Aalborg har derfor også påvirket trafikken mellem Aalborg og Frederik s-
havn negativt.