|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            19. april 2006 J nr.            004-000414  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 21. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 296 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
"I den sidste uges tid har sporskifterne på stationerne Torsøvej og Østbanetorvet været låst af med hængelås og låsebolt, hvilket betyder, at disse stationer ikke kan anvendes som krydsningsstationer med heraf følgende forsinkelser. Aflåsningen skyldes problemer med softwaren for sikringsanlæget, der kan medføre, at sporskifterne kan køre umotiveret. I den forbindelse bedes ministeren oplyse,
Ad.: Hvornår kan det igen forventes, at stationerne Torsøvej og Østbanetorvet kan benyttes som krydsningsstationer
I forbindelse med afprøvningen af ny software til sikringsanlæggene på Grenå-banen blev det i februar 2006 konstateret, at når en bestemt fejl optrådte i sikringsanlægget, ville en eventuel efterfølgende fejl i forbindelse med omstilling af sporskiftet, ikke blive registreret af sikringsanlægget. Der er således ikke tale om, at sporskifterne omstiller umotiveret.
Den beskrevne fejlkombination vil kunne opstå ved et sporskifte på Østbanetorvet og ved et sporskifte på Thorsøvej, og da denne fejl blev konstateret, blev begge sporskifter derfor aflåst, indtil sikringsanlæggene er forsynet med ny software.
Fejlen burde have været fundet ved test (afprøvning) forud for ibrugtagning. I oktober 2004 blev det registreret, at pågældende test ikke var udført, og at den skulle udføres inden 31. januar 2005. Testen er ved en fejl ikke udført før ved test af ny software d. 6. februar 2006. Den manglende test har fejlagtigt ikke været kategoriseret som en sikkerhedskritisk mangel, hvor der skulle ske særlige tiltag.
Det kan efterfølgende konstateres, at den forudgående validering ikke har været tilstrækkelig struktureret til at afdække den pågældende fejl.
På grund af mængden af fejl – både sikkerhedskritiske og ikke-sikkerhedskritiske – blev arbejdet med at rette fejl prioriteret således, at rettelse af de sikkerhedskritiske fejl blev prioriteret højere, hvilket medførte, at den pågældende funktion først blev testet i februar 2006.
Baggrunden for, at omtalte fejl i forbindelse med sporskifterne, kunne passere validerings- og testprocedurer, gennemgås nu særskilt af Trafikstyrelsen, Sikkerhed og Banedanmark.
Trafikstyrelsen, Sikkerhed blev underrettet om de aflåste sporskifter ved afrapportering den 8. februar 2006. Hændelsens karakter har ikke givet anledning til yderligere underretning.
Den nye software blev installeret den 8. marts 2006, og Banedanmark har den 9. marts fået tilladelse fra Trafikstyrelsen til at fjerne de låse, som har været monteret på sporskifterne. Banedanmark fjernede senest den 10. marts disse låse, hvorefter stationerne Torsøvej og Østbanetorvet atter kan benyttes som krydsningsstationer.
Ad.: Hvornår kan det forventes, at signal- og sikringsanlægget for hele Grenåbanen vil være operationelt.
Installation af den nye software har baggrund i en handlingsplan som Banedanmark har udarbejdet.
Målet med handlingsplanen er, at væsentlige udestående forhold er udbedret pr. 1. maj 2006. Der vil dog være enkelte aktiviteter, som først bliver udført efter 1. maj 2006. Endelige terminer foreligger endnu ikke.
Ad.: hvornår er Banedanmarks interne revision f.s.v.a. dette projekt tilendebragt
Banedanmarks interne revision har gennemgået Nærbaneprojektet og har afleveret en rapport til Transport- og Energiministeriets departement. På baggrund af rapporten har departementet bedt Banedanmark om supplerende oplysninger. Departementet har modtaget disse oplysninger og er i øjeblikket ved at forholde sig til dem, hvorefter der vil blive taget stilling til det videre forløb.
Flemming Hansen