Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Dato

J.nr.

 

 

:

:

 

 

  14. marts

004-000414

 

 

Trafikudvalget har i brev af 21/2 stillet mig følgende spørgsmål 294 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

./.         Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

Spørgsmål 294:

"I den sidste uges tid har sporskifterne på stationerne Torsøvej og Østbanetorvet været låst af med hængelås og låsebolt, hvilket betyder, at disse stationer ikke kan anvendes som krydsningsstationer med heraf følgende forsinkelser. Aflåsningen skyldes problemer med softwaren for sikringsanlæget, der kan medføre, at sporskifterne kan køre umotiveret. I den forbindelse bedes ministeren oplyse,

 

Svar:

Ad.: Hvornår kan det igen forventes, at stationerne Torsøvej og Østbanetorvet kan benyttes som krydsningsstationer

I forbindelse med afprøvningen af ny software til sikringsanlæggene på Grenå-banen blev det konstateret, at når en bestemt fejl optrådte i sikringsanlægget, ville en eventuel efterfølgende fejl i forbindelse med omstilling af sporskiftet, ikke blive registreret af sikringsanlægget. Der er således ikke tale om, at sporskifterne omstiller umotiveret.

Den beskrevne fejlkombination vil kunne opstå ved et sporskifte på Østbanetorvet og ved et sporskifte på Thorsøvej, og da denne fejl blev konstateret, blev begge sporskifter derfor aflåst, indtil sikringsanlæggene er forsynet med ny software.

Den nye software blev installeret den 8. marts 2006, og Banedanmark har den 9. marts fået tilladelse fra Trafikstyrelsen til at fjerne de låse, som har været monteret på sporskifterne. Banedanmark fjerner senest den 10. marts disse låse, hvorefter stationerne Torsøvej og Østbanetorvet atter kan benyttes som krydsningsstationer.

Ad.: Hvornår kan det forventes, at signal- og sikringsanlægget for hele Grenåbanen vil være operationelt.

Installation af den nye software har baggrund i en handlingsplan som Banedanmark har udarbejdet.

Målet med handlingsplanen er, at væsentlige udestående forhold er udbedret pr. 1. maj 2006. Der vil dog være enkelte aktiviteter, som først bliver udført efter 1. maj 2006. Endelige terminer foreligger endnu ikke.

Ad.: hvornår er Banedanmarks interne revision f.s.v.a. dette projekt tilendebragt

Banedanmarks interne revision har gennemgået Nærbaneprojektet og har afleveret en rapport til Transport- og Energiministeriets departement. På baggrund af rapporten har departementet bedt Banedanmark om supplerende oplysninger. Det forventes, at disse oplysninger vil foreligge departementet medio marts, hvorefter departementet vil forholde sig til dem og tage stilling til det videre forløb.

Med venlig hilsen

Flemming Hansen