Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Dato

J.nr.

 

 

:

:

 

 

13. marts 2006

004-415

 

 

Trafikudvalget har i brev af 21. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 293 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

./.         Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

Spørgsmål 293:

"Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel fra internetavisen Jyllands-Posten 20. februar 2006: ”Kansler sår tvivl om Femern-bro”."

Svar:

Den anførte artikel refererer en notits i Rostock-avisen Ostsee Zeitungs week-end udgave den 18.-19. februar. Ifølge denne skulle forbundskansleren over for en gruppe forbundsdagsmedlemmer fra Mecklenburg-Vorpommern have udtalt sig kritisk om etableringen af en Femern forbindelse under et møde med dem i Kanzleramt den 17. februar. Ifølge de pågældende forbundsdagsmedlemmer skulle forbundskansleren ikke dele ministerpræsident Carstensen positive indstilling til projektet.

 

Den danske ambassade i Berlin har været i kontakt med Bundeskanzleramt for at forhøre sig om nøjagtigheden af disse oplysninger. Ambassaden har fra Bundeskanzleramt modtaget følgende citat, der skulle være dækkende for fru Merkels udtalelser på mødet med forbundsdagsmedlemmerne fra Mecklenburg-Vorpommern:

 

            "Zunächst muss eine Reihe von Fragen geklärt werden, um auf dieser Grundlage zu entscheiden, ob das Projekt realisiert werden kann. Im Vordergrund steht, ob ein  tragfähiges Finanzierungskonzept in einem PPP-Modell gefunden werden kann. Auch die Finanzierung der notwendigen Hinterlandanbindung spielt eine wichtige Rolle. Es ist selbstverständlich, dass bei diesem Projekt regionale Entwicklungen zu berücksichtigen sind."

 

I ambassadens oversættelse:

 

            "Først skal en række spørgsmål afklares for på dette grundlag at beslutte, om projektet vil kunne realiseres. Først og fremmest om der kan findes et bæredygtigt finansieringskoncept i en OPP model. Også finansieringen af de nødvendige landforbindelser spiller en vigtig rolle. Det er en selvfølge, at der med dette projekt skal tages hensyn til den regionale udvikling."

 

På den baggrund synes der ikke at være belæg for den holdning som refereres i Ostsee Zeitung, ligesom udtalelsen ikke ses at være i modstrid med teksten i den tyske regerings koalitionsaftale af 11. november 2005 hvor en fast forbindelse over Femern Bælt nævnes.

 

Med venlig hilsen

Flemming Hansen