Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J. nr.
27. februar 2006
004
-
411
Trafikudvalget har i brev af 8. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål
290 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlæg ges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 290:
"Idet, det er oplyst, at hverken Post Danmark eller fragtmænd vil påtage sig
at fragte varer over 20 kg mellem to privatadresser, bedes ministeren oply-
se, om dette kan bekræftes, ligesom det ønskes oplyst, hvorfor man ik ke
over takstpolitikken kan sikre, at en sådan service er rentabel for fragtfi r-
maet."
Svar:
Det kan oplyses, at Post Danmark A/S i henhold til koncessionen (be-
kendtgørelse nr. 1312 af 14. december 2004) er pålagt landsdækkende b e-
fordringspligt af bl.a. pakker op til 20 kg. Forsendelser, der vejer over den
nævnte vægt grænse , er derfor ikke omfattet af befordringspligten, og det er
ikke muligt inden for den gældende koncession eventuelt at pålægge sel-
skabet at befordre varer eller pakker, der vejer over 20 kg, mellem eksem-
pelvis to privatadresser.
Jeg kan bekræfte, at Post Danmark pr. 1. januar 2006 afskaffede mulighe-
den for at afsende postpakker over 20 kg fra landets postbetjeningssteder.
Baggrunden for denne beslutning er, at Post Danmark for at efterleve ar-
bejdsmiljølovgivningen ved modtagelse af pakker , der vejer over 20 kg,
skal installere løftegrej på postbetjeningssteder ne. I den forbindelse har
Post Danmark oplyst, at det ikke vil være økonomisk rentabelt at insta llere
løftegrej, idet antallet af pakk er over 20 kg indleveret på landets pos thuse
og postbetjeningssteder er begrænset . I 2004 blev der således indleveret ca.
6000 pakker over 20 kg på pos tbetjeningsstederne.
For så vidt angår spørgsmålet om kundens mulighed for at få befordret v
a-
rer over 20 kg mellem to privatadresser, kan det oplyses, at der er mulighed