Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240  København K Dato J. nr. 27. februar 2006 004 - 411 Trafikudvalget har i brev af 8. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 290 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlæg  ges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 290: "Idet, det er oplyst, at hverken Post Danmark eller fragtmænd vil påtage sig at fragte varer over 20 kg mellem to privatadresser, bedes ministeren oply- se, om dette kan bekræftes, ligesom det ønskes oplyst, hvorfor man ik   ke over takstpolitikken kan sikre, at en sådan service er rentabel for fragtfi r- maet." Svar: Det kan oplyses, at Post Danmark A/S i henhold til koncessionen (be- kendtgørelse nr. 1312 af 14. december 2004)  er pålagt landsdækkende b   e- fordringspligt af bl.a. pakker op til 20 kg. Forsendelser, der vejer over den nævnte   vægt  grænse  , er derfor ikke omfattet af befordringspligten, og det er ikke muligt inden for den gældende koncession   eventuelt at pålægge    sel- skabet at befordre varer eller pakker, der vejer over 20 kg, mellem eksem- pelvis to privatadresser. Jeg kan bekræfte, at   Post Danmark pr. 1. januar 2006 afskaffede mulighe- den for at afsende postpakker over 20 kg fra landets postbetjeningssteder. Baggrunden for denne beslutning er, at Post Danmark for at efterleve ar- bejdsmiljølovgivningen ved modtagelse af pakker , der vejer over 20 kg, skal installere løftegrej på postbetjeningssteder  ne. I den forbindelse har Post Danmark oplyst, at det ikke vil være økonomisk rentabelt at insta   llere løftegrej, idet antallet af pakk er over 20 kg indleveret på landets pos thuse og postbetjeningssteder er begrænset  . I 2004 blev der således  indleveret ca. 6000 pakker over 20 kg på pos tbetjeningsstederne. For så vidt angår spørgsmålet om kundens mulighed for at få befordret v a- rer over 20 kg mellem to privatadresser, kan det oplyses, at der er mulighed
p. 2/2 for at benytte kurervognmænd o.l  ign. til befordring mellem to privatadres- ser, ligesom privatkunder også har mulighed for at indlevere pakker/gods til befordring hos eksempelvis Danske Fragtmænds fragtmandscentraler. Med venlig hilsen Flemming Hansen