Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 23 . februar 2006 004 - 410 Trafikudvalget har i brev af 7. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 289 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægges   i 5 eksemplarer. Spørgsmål 289: "Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel ”Bremsefejl giver metroen kantede hjul” fra Ingeniøren 3. februar 2006." Svar: Jeg har forelagt artiklen for Ørestadsselskabet, som har følgende komme    n- tarer: ” På samme måde som   bilens dæk slides ved en hård opbremsning slides også tog hjul. Slitagen på togenes jernhjul gør hjulene kantede, hvilket ne  d- sætter passage  rernes komfort og medfører øget støj, der kan være til gene for banens naboer. Derfor afdrejes Metrotogenes hjul med jævne melle  m- rum på et automatisk hjulafdrejningsanlæg i Metroens kontro   lcenter. Kriterierne for afdrejning af Metrotogenes hjul er de samme som anvendes af DSB. Vurdering af behovet for afdrejning af Metroens hjul foretages, dels i forbindelse med de løb ende kontroleftersyn af togene, dels ved at Metroens mange stewarder rapporterer, såfremt et tog i den me llemlig- gende periode får kantede hjul. I så fald tages toget u  d af drift og hjulene afdrejes. Metroens bremser er som moderne biler udstyret med et ABS system, som normalt forhindrer, at hjulene blokerer og slides kantede. Metroens sikker- hedssystem kan dog sætte ABS systemet ud af kraft og gennemf  ø opbremsning, hvis sikkerhedssystemet vurderer, at det er nødve ndigt. Som eksempel kan nævnes, a  t is på skinnerne, som  det er oplevet relativt ofte i den seneste tid, kan få toget til at bremse hårdere op for at undgå, at bremselængden overskri  des og sikre, at toget standser korrekt ud for perro- nen. Også det såkaldte ODS  -system, som sikrer, at toget standser før stat i- onen, hvis der er faldet en genstand ned på skinnerne, kan i særlige tilfælde medføre hårde opbremsninger, som kan gøre hj   ulene kantede.
p. 2/2 Som det fremgår, er de hårde opbremsninger ikke et resultat af brems  efejl eller fejl i ODS-systemet, som Ingeniøren synes at have op fattet. De fleste hårde opbremsninger er en naturlig konsekvens af Metroens fintfølende sikkerhedssystem. Både Ørestadsselskabet og selskabets operatør er sål e- des helt klar over, hvorfor Metroens tog i nogle situationer bremser hårdt op, og dette er da også forudsat både ved indretningen af Metroens Ko  n- trol- og vedligeholdelsescenter med et automatisk hjulafdrejningsanlæg og i de procedurer, som er fastlagt for vedligehold af Metrotogene. Ørestadsselskabet og operatøren h    ar til stadighed fokus på at undgå kant  e- de hjul og beklager, at der i enkelte tilfælde er gået for lang tid, før tog med kantede hjul er blevet taget ud af drift.” Jeg er tilfreds med, at Ørestadsselskabet og Ansaldo til stadighed er i ko  n- takt med henblik på at undgå kantede hjul og   har ikke yderligere at tilfø Med venlig hilsen Flemming Hansen