Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
23
. februar 2006
004
-
410
Trafikudvalget har i brev af 7. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål
289 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 289:
"Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel Bremsefejl giver metroen
kantede hjul fra Ingeniøren 3. februar 2006."
Svar:
Jeg har forelagt artiklen for Ørestadsselskabet, som har følgende komme n-
tarer:
På samme måde som bilens dæk slides ved en hård opbremsning slides
også tog hjul. Slitagen på togenes jernhjul gør hjulene kantede, hvilket ne d-
sætter passage rernes komfort og medfører øget støj, der kan være til gene
for banens naboer. Derfor afdrejes Metrotogenes hjul med jævne melle m-
rum på et automatisk hjulafdrejningsanlæg i Metroens kontro lcenter.
Kriterierne for afdrejning af Metrotogenes hjul er de samme som anvendes
af DSB. Vurdering af behovet for afdrejning af Metroens hjul foretages,
dels i forbindelse med de løb ende kontroleftersyn af togene, dels ved at
Metroens mange stewarder rapporterer, såfremt et tog i den me llemlig-
gende periode får kantede hjul. I så fald tages toget u d af drift og hjulene
afdrejes.
Metroens bremser er som moderne biler udstyret med et ABS system, som
normalt forhindrer, at hjulene blokerer og slides kantede. Metroens sikker-
hedssystem kan dog sætte ABS systemet ud af kraft og gennemf ø
opbremsning, hvis sikkerhedssystemet vurderer, at det er nødve ndigt.
Som eksempel kan nævnes, a t is på skinnerne, som det er oplevet relativt
ofte i den seneste tid, kan få toget til at bremse hårdere op for at undgå, at
bremselængden overskri des og sikre, at toget standser korrekt ud for perro-
nen. Også det såkaldte ODS -system, som sikrer, at toget standser før stat i-
onen, hvis der er faldet en genstand ned på skinnerne, kan i særlige tilfælde
medføre hårde opbremsninger, som kan gøre hj ulene kantede.