Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 9. marts 2006 004 - 408 Trafikudvalget har i brev af 3. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 287 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægges i   5 eksemplarer. Spørgsmål 287: "Som det fremgår af en rapport fra Transportministeriet, vil den forventede trafik over Femern Bælt stige med 2.700 køretøjer i døgnet frem til en eventuel åbning af en kommende bro i 2015. Da trafikken ad Køgebugtm  o- torvejen samtidig vil øges med 1.130 køret  ø anmodes ministeren om at redegøre for, om det ikke giver overvejelser om at udvide motorvejen på strækningen mellem Greve Nord og sammenfle   t- ningen til Sydmotorvejen, således denne strækning står færdig inden 2015 i udvidet stand?" Svar: Ifølge de senest udarbejdede trafikprognoser fra 2003 forventes en fast fo r- bindelse over Femern Bælt   ved åbning i 2015  i sig selv at øge trafikken mellem Rødby og Puttgarden  med knap 2.700 køretøjer i døgnet. Af de knap 2.700 køretøjer pr. døgn forventes 1.130 k   ø være   trafik til og fra Sverige, som vil benytte Køge Bugt Motorvejen . Trafikken på Køge Bugt Motorvejen mellem Greve N og Kø   ge var i 2004 gennemsnitligt 75.000-100.000 køretøjer pr. døgn   . Der forventes på denne strækning   en fremtidig gennemsnitlig trafikvækst på ca. 2 pct. pr. år, sv a- rende til en vækst frem til 2015 på    ca. 18.000 til 24.000 køretøjer pr. døgn. Trafikstigningen som følge  af etableringen af en fast forbindelse over Fe- mern Bælt vil bidrage yderligere til trafikvæksten på stræ kningen. De høje trafikmængder    på Køge Bugt Motorvejen, herunder   ved Greve N har blandt andet været baggrunden for at igangsætte arbejdet med en udv i- delse af motorvejen fra 6 til 8 spor på strækningen m   ellem Hundige og Greve Syd.
p. 2/2 Mulighederne for en udvidelse af motorvejen på  strækningen mellem Gr  e- ve Syd og Køge vil indgå i forbindelse med prioriteri  ngerne af fremtidige statslige investeringer på vejområdet. Med venlig hilsen Flemming Hansen