Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
9. marts 2006
004
-
408
Trafikudvalget har i brev af 3. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål
287 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 287:
"Som det fremgår af en rapport fra Transportministeriet, vil den forventede
trafik over Femern Bælt stige med 2.700 køretøjer i døgnet frem til en
eventuel åbning af en kommende bro i 2015. Da trafikken ad Køgebugtm o-
torvejen samtidig vil øges med 1.130 køret ø
anmodes ministeren om at redegøre for, om det ikke giver overvejelser om
at udvide motorvejen på strækningen mellem Greve Nord og sammenfle t-
ningen til Sydmotorvejen, således denne strækning står
færdig inden 2015 i
udvidet stand?"
Svar:
Ifølge de senest udarbejdede trafikprognoser fra 2003 forventes en fast fo r-
bindelse over Femern Bælt ved åbning i 2015 i sig selv at øge trafikken
mellem Rødby og Puttgarden med knap 2.700 køretøjer i døgnet.
Af de knap 2.700 køretøjer pr. døgn forventes 1.130 k ø
være trafik til og fra Sverige, som vil benytte Køge Bugt Motorvejen .
Trafikken på Køge Bugt Motorvejen mellem Greve N og Kø ge var i 2004
gennemsnitligt 75.000-100.000 køretøjer pr. døgn . Der forventes på denne
strækning en fremtidig gennemsnitlig trafikvækst på ca. 2 pct. pr. år, sv
a-
rende til en vækst frem til 2015 på ca. 18.000 til 24.000 køretøjer pr. døgn.
Trafikstigningen som følge af etableringen af en fast forbindelse over Fe-
mern Bælt vil bidrage yderligere til trafikvæksten på stræ
kningen.
De høje trafikmængder på Køge Bugt Motorvejen, herunder ved Greve N
har blandt andet været baggrunden for at igangsætte arbejdet med en udv
i-
delse af motorvejen fra 6 til 8 spor på strækningen m ellem Hundige og
Greve Syd.