Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 23. februar 2006 404 - 27 Trafikudvalget har i brev af 31. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 281 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægges   i 5 eksemplarer. Spørgsmål 281: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28. januar 2006 fra Mi- chael Andersen, Viby, vedrørende ministerens kommentar på tidligere henvendelser om samling af en række love om offentlige veje i en lov, jf. TRU alm. del – " Svar: Michael Andersen, Viby, har kommenteret mit svar af 24. januar 2006 på Trafikudvalgets spørgsmål 200  . Michael Andersen beder i den forbindelse om at få oplyst , om den i § 4 i lov nr. 222 af 11. juni 19541 nævnte afgift fortsat er gæ ldende. jeg  kan  oplyse,  at  den  omtalte  afgift  ikke  længere  er  gældende. Formålet med afgiften var at finansiere vejanlæg  , som staten pålagd e de daværende vejbestyrelser (amter og kommuner) at udføre. Afgiften blev indført dels ved lov nr. 191 af 17. april 1941   (anlæg af m  o- torvej fra Rødby Havn til Storstrømsbroen), og    dels ved lov nr. 168 af 11. april  1942  (anlæg  af  motorvej  vest  om  København  samt  udbygning  af Hørsholmvejen som m otorvej). Afgiftsbestemmelserne  blev  ophævet  ved  vejtilskudsloven  (lov  nr.  194  af 7. juni  1958  om  tilskud  til  offentlige  veje),  jf.  de    nne  lovs  §  13,  stk.  1,  2. pkt. 1 Lov om ændring af lov nr. 191 af 17. april 1941 om anlæg af en motorvej fra Rødby Havn til Storstrømsbroen og af lov nr. 168 af 11. april 1942 om anlæg af en motorvej vest om Købe n- havn samt udbygning af Hørsholmvejen som motorvej.
p. 2/2 I lov nr. 191 af 17. april 1941 omtales endnu en afgift på 1 øre, som blev opkrævet  i  henhold  til  lov  nr.  132  af  29.  juni  1927.    Denne  afgift  var  en benzinafgift, der havde til formål at finansiere udgifter til vejnettet. A fgif- ten blev ophævet ved lov nr. 170 af 5. december 1957 om ændring i lov om afgift af benzin og i lov om omsætningsafgift af motork  ø Michael Andersen spørger desuden om to love fra 14. december 18 57 reelt er samme lov. Jeg kan bekræfte, at der er tale om samme lov, nemlig    den københavnske gadelov af 14. december 18572. Samtlige  bestemmelser  i  denne  lov,  bortset  fra  gadelovens  §  8,  stk.  1,  er ophævet. Gadelovens  §  8,  stk.  1  omhandler  pligten  for  ejere  af  ejendomme,  der grænser til private veje, til at sørge for  vejafvanding og spildevandsafle   d- ning  fra  de  tilgrænsende  ejendomme.  Bestemmelsen  er  fortsat  gældende med  den  ændrede  formulering,  som  fremgå   r  af  §  70  i  privatvejsloven  jf. lovbekendtgørelse  nr. 670 af 19. august 1999. Spørgsmålet  om  en  eventuel  ophævelse  af  privatvejslovens  §  70,  og  de r- med af § 8, stk. 1, i den københavnske gadelov, vil indgå i overvejelserne om den forestående revision af pr ivatvejsloven. Med hensyn til forslaget om sammenskrivning af en række anlægslove skal jeg  henvise  til  mit  svar  af  24.  januar  2006 på  Trafikudvalgets  spørg smål 200 (TRU alm.del - spm 200). Med venlig hilsen Flemming Hansen 2 Lov af 14. december 1857 indeholdende nogle forskrifter om gader, veje og vandløb i Købe  n- havn, som ændre  t ved bl.a. lov nr. 123 af 28. april 1906 og lov nr. 85. af 31. marts 1926