Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato

J.nr.

 

 

:

:

 

 

17. marts 2006

 

 

 

Trafikudvalget har i brev af 30. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

./.         Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

Spørgsmål:

"Ministeren bedes redegøre for, hvor der indenfor de seneste 5 år er indført permanente nedsættelser af strækningshastigheden på jernbanenettet, hvorvidt disse hastighedsnedsættelser er indregnet i køreplanerne, og hvornår det forventes, at strækningshastigheden normaliseres til samme niveau som før nedsættelsen"

Svar:

Permanente nedsættelser af strækningshastigheden på jernbanenettet optages i ”Tjenestekøreplanens indledende bemærkninger”(TIB). TIB er en del af det faste instruktionsmateriale og indeholder bl.a. oversigter over de hastigheder hvormed togene kan og må fremføres med på Banedanmarks jernbanenet.

Hastighedsnedsættelser af kortere (ikke-permanent) varighed optages i hæftet ”La” (La = langsom kørsel), der udsendes som en ugentlig oversigt til bl.a. lokoførere m.v. over forhold vedrørende arbejder på banestrækningerne og anlæggenes tilstand. I køreplanerne er der indregnet et tillæg, der til en vis grad bl.a. kan ”opsuge” disse hastighedsnedsættelser.

Den 8. januar 2006 fastlagde Banedanmark den praksis, at hastighedsnedsættelser som forventes at vare i en længere periode, skal overflyttes fra La til TIB.

I forbindelse med køreplansskiftet den 8. januar 2006 blev der således for første gang i 5 år optaget permanente hastighedsnedsættelser i TIB.

I forbindelse med overflytningen fra LA til TIB, blev der for de enkelte strækningsafsnit vurderet, i hvilket omfang det var nødvendig at ændre i køreplanen. Således er strækningerne Sønderborg – Tinglev og Langå - Struer justeret med 1 - 2 minutter i køreplanerne. For øvrige strækninger gælder at forsinkelserne kan ”opsuges” af tillægget i køreplanen.

 

En oversigt over de permanente hastighedsnedsættelser der er indført i de seneste 5 år fremgår af nedenstående tabel.

Af tabellen, fremgår endvidere, på hvilket tidspunkt Banedanmark, med de nu kendte forudsætninger, planlægger at sporombygge de pågældende lokaliteter, således at de permanente hastighedsnedsættelser kan hæves, ultimo ombygningsåret. De præcise tidspunkter for sporombygning kan ændres i forbindelse med detailplanlægningen.

Jernbanestrækning

Længde (km)

Stræknings-hastighed

Nedsat stræknings-
hastighed

Planlagt sporfornyelse*

Odense – Svendborg, km 5,0

1,8

120 km/t

80 km/t

2008

Odense – Svendborg, km 42,0

5,5

120 km/t

80 km/t

2008

Sønderborg – Tinglev, km 1,9

6,8

100 km/t

80 km/t

2008

Sønderborg – Tinglev, km 10,9

4,0

100 km/t

80 km/t

2008

Sønderborg – Tinglev, km 24,6

6,7

100 km/t

80 km/t

2007

Sønderborg – Tinglev, km 32,0

7,9

100 km/t

80 km/t

2007

Bramming – Tønder Grænse, km 3,5

15,0

100 km/t

80 km/t

2011

Esbjerg – Struer, km 131,7

3,3

100 km/t

80 km/t

2012

Langå – Struer, km 91,2

10,1

120 km/t

80 km/t

2012

Holstebro – Vejle, km 39,3

2,1

120 km/t

80 km/t

2008

Skanderborg – Skjern, km 65,9

1,0

100 km/t

80 km/t

2011

* Oplysninger fra Banedanmarks fornyelsesplan version af februar 2006, hvortil der kan komme ændringer.

 

Med venlig hilsen

Flemming Hansen