|
|
||
Christiansborg 1240 København K |
|
|
|
Trafikudvalget har i brev af 30. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./.        Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
"Ministeren bedes redegøre for, hvor der indenfor de seneste 5 år er indført permanente nedsættelser af strækningshastigheden på jernbanenettet, hvorvidt disse hastighedsnedsættelser er indregnet i køreplanerne, og hvornår det forventes, at strækningshastigheden normaliseres til samme niveau som før nedsættelsen"
Permanente nedsættelser af strækningshastigheden pÃ¥ jernbanenettet optages i â€Tjenestekøreplanens indledende bemærkningerâ€(TIB). TIB er en del af det faste instruktionsmateriale og indeholder bl.a. oversigter over de hastigheder hvormed togene kan og mÃ¥ fremføres med pÃ¥ Banedanmarks jernbanenet.
Hastighedsnedsættelser af kortere (ikke-permanent) varighed optages i hæftet â€La†(La = langsom kørsel), der udsendes som en ugentlig oversigt til bl.a. lokoførere m.v. over forhold vedrørende arbejder pÃ¥ banestrækningerne og anlæggenes tilstand. I køreplanerne er der indregnet et tillæg, der til en vis grad bl.a. kan â€opsuge†disse hastighedsnedsættelser.
Den 8. januar 2006 fastlagde Banedanmark den praksis, at hastighedsnedsættelser som forventes at vare i en længere periode, skal overflyttes fra La til TIB.
I forbindelse med køreplansskiftet den 8. januar 2006 blev der således for første gang i 5 år optaget permanente hastighedsnedsættelser i TIB.
I forbindelse med overflytningen fra LA til TIB, blev der for de enkelte strækningsafsnit vurderet, i hvilket omfang det var nødvendig at ændre i køreplanen. SÃ¥ledes er strækningerne Sønderborg – Tinglev og LangÃ¥ - Struer justeret med 1 - 2 minutter i køreplanerne. For øvrige strækninger gælder at forsinkelserne kan â€opsuges†af tillægget i køreplanen.
En oversigt over de permanente hastighedsnedsættelser der er indført i de seneste 5 år fremgår af nedenstående tabel.
Af tabellen, fremgår endvidere, på hvilket tidspunkt Banedanmark, med de nu kendte forudsætninger, planlægger at sporombygge de pågældende lokaliteter, således at de permanente hastighedsnedsættelser kan hæves, ultimo ombygningsåret. De præcise tidspunkter for sporombygning kan ændres i forbindelse med detailplanlægningen.
Jernbanestrækning |
Længde (km) |
Stræknings-hastighed |
Nedsat
stræknings- |
Planlagt sporfornyelse* |
Odense – Svendborg, km 5,0 |
1,8 |
120 km/t |
80 km/t |
2008 |
Odense – Svendborg, km 42,0 |
5,5 |
120 km/t |
80 km/t |
2008 |
Sønderborg – Tinglev, km 1,9 |
6,8 |
100 km/t |
80 km/t |
2008 |
Sønderborg – Tinglev, km 10,9 |
4,0 |
100 km/t |
80 km/t |
2008 |
Sønderborg – Tinglev, km 24,6 |
6,7 |
100 km/t |
80 km/t |
2007 |
Sønderborg – Tinglev, km 32,0 |
7,9 |
100 km/t |
80 km/t |
2007 |
Bramming – Tønder Grænse, km 3,5 |
15,0 |
100 km/t |
80 km/t |
2011 |
Esbjerg – Struer, km 131,7 |
3,3 |
100 km/t |
80 km/t |
2012 |
Langå – Struer, km 91,2 |
10,1 |
120 km/t |
80 km/t |
2012 |
Holstebro – Vejle, km 39,3 |
2,1 |
120 km/t |
80 km/t |
2008 |
Skanderborg – Skjern, km 65,9 |
1,0 |
100 km/t |
80 km/t |
2011 |
* Oplysninger fra Banedanmarks fornyelsesplan version af februar 2006, hvortil der kan komme ændringer.