Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 22. februar 2006 004 - 000398 Trafikudvalget har i brev af 25. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 276 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlæg  ges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 276: "Ministeren bedes kommentere vedlagte henvendelse af 24. januar 2006 fra Karsten Nielsen vedr. "togsituationen i et undervisningsmæssigt perspe  k- tiv”. Svar: Det fremgår af Karsten Nielsens henvendelse, at hans undersøgels  e af for- sinkelser blev iværksat den 15. august 2005. Tidspunktet er således sa   m- menfaldende med det tidspunkt, Banedanmark nedsatte hastigheden mel- lem København og Århus til 120 km/t på grund af fejl på infrastrukturen. Hastigheden blev sat op igen til 180 km/t den 12. december 2005. Banedanmark har oplyst mig om, at opgørelsen over regulariteten på stræ k- ningen fra d. 15. august 2005 til d. 24. januar 2006 viser 65 %, hvor kravet er 90 %. Banedanmark har arbejdet intensivt på at udbedre de mange fejl i eft eråret . Efter den 12. december 2005 har den sædvanlige køreplan    været   gæ  ldende. I forbindelse med hastighedsnedsættelsen iværksatte DSB en række info r- mationsmæssige tiltag via hjemmeside, tekst  -tv, skærme på stati   onerne og gennem togpersonalet. Kunderne blev her opfordret til at være opmær k- somme på, at de kunne blive op til 45 min. forsinkede. Udover de forsinkelser der skyldes sporets tilstand, har en afbrændt rel  æ- hytte i Snoghøj ved årsskiftet medført, at signalerne her har været ude af drift siden. Dettehar betydet , at alle tog skal rangeres igennem Snoghøj, hvilket både er ressourcekrævende og tager tid.
p. 2/2 Dette har tillige været stærkt medvi rkende til den senere tids forsinkelser. Afprøvning af udstyret i en ny rel æ  hytte foretages i februar, hvorfor det forventes at tilstanden normaliseres. Med venlig hilsen Flemming Hansen