Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
22. februar 2006
004
-
000398
Trafikudvalget har i brev af 25. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål
276 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlæg ges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 276:
"Ministeren bedes kommentere vedlagte henvendelse af 24. januar 2006 fra
Karsten Nielsen vedr. "togsituationen i et undervisningsmæssigt perspe k-
tiv.
Svar:
Det fremgår af Karsten Nielsens henvendelse, at hans undersøgels e af for-
sinkelser blev iværksat den 15. august 2005. Tidspunktet er således sa m-
menfaldende med det tidspunkt, Banedanmark nedsatte hastigheden mel-
lem København og Århus til 120 km/t på grund af fejl på infrastrukturen.
Hastigheden blev sat op igen til 180 km/t den 12. december 2005.
Banedanmark har oplyst mig om, at opgørelsen over regulariteten på stræ
k-
ningen fra d. 15. august 2005 til d. 24. januar 2006 viser 65 %, hvor kravet
er 90 %.
Banedanmark har arbejdet intensivt på at udbedre de mange fejl i eft eråret .
Efter den 12. december 2005 har den sædvanlige køreplan været gæ ldende.
I forbindelse med hastighedsnedsættelsen iværksatte DSB en række info
r-
mationsmæssige tiltag via hjemmeside, tekst -tv, skærme på stati onerne og
gennem togpersonalet. Kunderne blev her opfordret til at være opmær
k-
somme på, at de kunne blive op til 45 min. forsinkede.
Udover de forsinkelser der skyldes sporets tilstand, har en afbrændt rel æ-
hytte i Snoghøj ved årsskiftet medført, at signalerne her har været ude af
drift siden. Dettehar betydet
, at alle tog skal rangeres igennem Snoghøj,
hvilket både er ressourcekrævende og tager tid.