Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
8. februar 2006
004
-
390
Trafikudvalget har i brev af 20. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål
271 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 271:
"Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel Hovedstadsborgere hæ n-
ger på metrogæld fra Politiken 20. januar 2006."
Svar:
Regeringen har d. 25. januar 2006 fremsat forslag til lov om ændring af lov
om Ørestaden m.v., som indebærer, at amtets ejerandel pr. 1. januar 2007
overføres til Ørestadsselskabet. Lovforslaget omhandler ikke den finansi e-
ringsgæld, som amtet har optaget i forbindelse med sit engagement i m e-
troen. Lovforslaget er første led i udmøntningen af Aftale om udvidelse af
Metroen med en Cityring og ny organisering af Ørestadsselskabet I/S og
Københavns Havn A/S af 2. februar 2006.
Københavns Amt har, når det nedlægges pr. 1. januar 2007, en finansi
e-
ringsgæld vedrørende metroens 3. etape på ca. 695 mio. kr. Amt
et har fore-
taget sit indskud i metroen via kortfristede afdragsfrie lån, som forfalder i
2008.
Det har hele tiden været en forudsætning, at Københavns Amt skulle bidr
a-
ge økonomisk til opførelsen af metroens 3. etape. Etableringen af metroens
3. etape er så ledes ikke sket i medfør af Lov om Ørestaden m.v. i sig selv,
men beror på en beslutning truffet af Ørestadsselskabet og Københavns
Amtskommune, idet Lov om Ørestaden m.v. fastsætter rækkefølgen sål
e-
des, at beslutningen om etablering af Østamagerbanen (met roens 3. etape)
først blev truffet, efter, at der var truffet beslutning om etablering af
Ørestadsbanen (metroens 1. etape) og Frederiksbergbanen (metroens 2.
etape). Det var en forudsætning for beslutningen, at Ørestadsselskabet I/S
vurderede, at det økon omiske grundlag for at etablere banen var til stede,
samt at Københavns Amtskommune forpligtede sig til at finansiere sin a n-
del af anlægsudgifterne.