Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 8. februar 2006 004 - 390 Trafikudvalget har i brev af 20. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 271 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægges   i 5 eksemplarer. Spørgsmål 271: "Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel ”Hovedstadsborgere hæ   n- ger på metrogæld” fra Politiken 20. januar 2006." Svar: Regeringen har d. 25. januar 2006 fremsat forslag til lov om ændring af lov om Ørestaden m.v., som   indebærer, at amtets ejerandel pr. 1. januar 2007 overføres til Ørestadsselskabet. Lovforslaget omhandler ikke den finansi    e- ringsgæld, som amtet har optaget i forbindelse med sit engagement i m  e- troen. Lovforslaget er første led i udmøntningen af   ” Aftale om udvidelse af Metroen med en Cityring og ny organisering af Ørestadsselskabet I/S og Københavns Havn A/S ”  af 2. februar 2006. Københavns Amt har, når det nedlægges pr. 1. januar 2007, en finansi e- ringsgæld vedrørende metroens 3. etape på ca. 695 mio. kr. Amt et har fore- taget sit indskud i metroen via kortfristede afdragsfrie lån, som forfalder i 2008. Det har hele tiden været en forudsætning, at Københavns Amt skulle bidr a- ge økonomisk til opførelsen   af metroens 3. etape. Etableringen af metroens 3. etape er så ledes ikke sket i medfør af Lov om Ørestaden m.v. i sig selv, men beror på en beslutning truffet af Ørestadsselskabet og Københavns Amtskommune, idet Lov om Ørestaden m.v. fastsætter rækkefølgen sål e- des, at beslutningen om etablering af Østamagerbanen (met  roens 3. etape) først blev truffet, efter, at der var truffet beslutning om etablering af Ørestadsbanen (metroens 1. etape) og Frederiksbergbanen (metroens 2. etape). Det var en forudsætning for beslutningen, at Ørestadsselskabet I/S vurderede, at det økon omiske grundlag for at etablere banen var til stede, samt at Københavns Amtskommune forpligtede sig til at finansiere sin a n- del af anlægsudgifterne.
p. 2/2 Københavns Amts g æld vil blive opfanget af procedurelovens bestemme  l- ser og komme til at indgå i delingsforh andlingerne i forbindelse med kom- munalreformen. De nye regioners nettoformue opgøres på ba  ggrund af alle aktiver og passiver, rettigheder og pligter i de regioner, der lægges sa  m- men. Borgerne i de nye regioner vil således både modtage og afgive aktiver og passiver, og sådan vil det nu engang være ved en sammenlæ gning af flere amter. Regeringen har med lovforslaget lagt vægt på, at Københavns Amts gæld primært skal placeres hos de borgere, som har gælden i dag. Hvis amt s- kommunen ikke var blevet nedlagt, var det også amtskommunen borgere, der skulle finansiere amtskommunens gældsoptagelse. Med venlig hilsen Flemming Hansen