Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 1. marts 2006 Jr. nr. Trafikudvalget har i brev af 20. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 268, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spø rgsmål  268: "I notat af 12. januar 2006 Fra Banedanmark om "Banedanmarks redeg ø- relse for iværksatte tiltag i forhold til Trafikstyrelsens tilsynsrapport af 9. december 2005" fremgår det i afsnit 2, at "afvigelser fra no rmerne til fordel for en faglig vurdering har været fast tilbagevendende ge  nnem de senere års målinger" og at "hverken Jernbanetilsynet eller efterfølgende Trafikst   y- relsen i denne årrække har ført tilsyn, der har kunnet "fange" afv igelser fra overholdelse af regler og normer". Kan Trafikstyrelsen og ministeriet be- kræfte dette?  " Svar: Jeg har tidligere informeret udvalget om de aktiviteter, der er igangsat på baggrund af Trafikstyrelsens tilsynsrapport, herunder at Banedanmark er blevet anmodet om en redegørelse for iværksatte tiltag.    Det stillede spørgsmål har netop udgangspunkt i denne redegørelse. Det er vigtigt i den forbindelse igen at understrege den rollefordeling, der er mellem Banedanmark som infrastrukturforvalter og Trafikstyrelsen som myndighed. Trafikstyrelsen skal føre tilsyn med , at Banedanmark har en sikkerhedspo- litik, samt etableret en sikkerhedsorganisation, der kan sikre, at blandt an- det kravene i bekendtgørelse nr. 1031 af 13 . december 2001 om sikker- hedscertifikat til jernbaneinfrastrukturforvaltere m.v. overholdes. Det er så ledes Banedanmarks ansvar, at sikre overholdelse af alle nødve n- dige regler, normer og vejledninger m.v. af betydning for jernbanesikker- heden. Heri indgår bl.a., at virksomheden skal være i besiddelse af :
Side 2 af 3 1. ajourførte normer og forskrifter for eftersyn og ve dligeholdelse af installationer og tekniske indretninger af betydning for sikkerhe- den i overensstemmelse med det til enhver tid gældende 2. interne regler for virksomhedens tilsyn med overholdelse af næv  n- te regler m.v., samt for tilsyn med tilhørende sikkerhe ds- og kon- trolsystemer, og 3. fornødne forskrifter for jernbanevirksomheders kørsel på jernban   e- infrastrukturen. Det er i den forbindelse Trafikstyrelsens opgave, at føre det overordnede tilsyn med blandt andet, at gældende sikkerhedsregler overholdes. Det kan oplyses, at det af materiale fra Jernbanetilsynet fremgår, at der  i perioden 1996 – 2004    er gennemført en række tilsyn med tekniske dels   y- stemer. Disse havde oftest udgangspunkt i konstaterede hændelser og var derfor primært b  eregnet til at afdække hændel sernes årsag. Ved disse tilsyn blev der blandt andet skrevet mere end 40 rapporter vedrørende sporanlæg fordelt over hele landet og i den forbindelse er der påpeget en række fo   r- hold, der ikke var i overensstemmelse med normer og regler. Med ændring af jern  baneloven og rollefordelingen overtog Trafikstyrelsen 1. juli 2004 Jernbanetilsynets opgave som sikkerhedsmyndighed og dermed arbejdet med vurdering af Banedanmarks ansøgning om sikkerhedscertif i- kat. Trafikstyrelsen afsluttede certificeringen af Banedanmark den 1. de- cember 2004. I forbindelse med Trafikstyrelsens behandling af Banedanmarks ansøgning om sikkerhedscertifikat konkluderede Trafikstyrelsen, at bekendtgørelsens krav var overholdt, men påpegede  nogle uhensigtsmæssigheder i Ban  e- danmarks sikkerhedsorganisation. Dette medførte  bl.a., at Banedanmark besluttede at ændre   sikkerhedsorganisationen. Banedanmark ændrede   sikkerhedsorganisationen med virkning fra 1. juli 2005. Som et resultat af ændrede arbejdsgange blev det gjort klar for   Bane- danmarks ledelse, at der på strækningen København - Århus   – København, var en række krit  iske forhold, der ikke var håndteret i overensstemmelse med gældende normer og regler  . Det var dette der medførte , at Banedan- mark indså nødvendigh  eden af at nedsætte hastigheden. Hastighedsnedsættelsen foranledigede Trafikstyrelsen til at indlede et ek  s- traordinært tilsyn, der   blandt andet afdækkede  , at beslutninger om fastsæ  t- telse af hastigheden fortsat ikke var i overensstemmelse med gælden  de nor mer, hvorfor det var nødvendigt at på  byde Banedanmark igen at nedsæ  tte hastigheden samt at udarbejde en handlingsplan for opmåling af sporbeliggenhed på strækni   ngen.
Side 3 af 3 Det forhold at Trafikstyrelsen kunne konstatere, at beslutninger om hastig- hedsfastsættelser ikke var i overensstemmelse med gæld ende normer resul- terede efterfølgende i et påbud   til Banedanmark om at udarbejde en han d- lingsplan for ændring af sikkerhedskulturen i hele   organisationen. Allerede primo februar 2005 greb Trafikstyrelsen ind i Banedanmarks håndtering af spor blandt andet m ed et akut nedlagt forbud i forbindelse med hurtigt udviklende revnedannelser på Lille Syd. Dette førte til en handlingsplan for registrering og måling af brugelige ældre skinner af DSB 45 typen. Der pågår fortsat opfølgning i denne sag. Samlet set kan jeg konstatere, at Trafikstyrelsen i sine tilsyn har fundet fejl i banedanmarks brug af regler og normer. Med venlig hilsen Flemming Hansen