Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 28 . februar 2006 004 - 000393 Trafikudvalget har i brev af 20. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 267 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 267: "I notat af 12.01.06 Fra Banedanmark om "Banedanmarks redegørelse for iværksatte tiltag i forhold til Trafikstyrelsens tilsynsrapport af 09.12.2005" er det i afsnittet 1. Generelt oplyst, at "Endvidere blev der for effektivise- ring opstillet en model, der ikke havde incitament til at gennemføre for e- byggende vedligehold. Modellen tilsagde, at sparede bevillinger på vedl i- gehold var lig med en effektivisering". Det ønskes i den forbindelse oplyst, hvornår modellen blev ind ført og om den stadig er gældende, hvem der har truffet beslutning om at indføre modellen, og om modellen har været kr   æ- vet af bestyrelsen for Banedanmark, af Trafikstyrelsen eller af ministeriets departement eller om modellen er indført af Banedanmark som  svar på sp a- rekrav fra ministeriets departement." Svar: I forbindelse med finanslovsaftalen om trafik af 26. november 1999 mel- lem den daværende SR  -regering, SF og Enhedslisten blev der som beskre- vet i min besvarelse af spørgsmål 265 indlagt et effektiviseri  ngskrav til Ba- nedanmark. For at følge gennemførelsen af de i aftalen forudsatte effektiv  i- seringer, blev den beskrevne model indført i 2000. Der er til brug i indeværende rammeperiode   udarbejdet nye opgørelsesm e- toder for Banedanmarks budgetområder , og den beskrevne model er derfor ikke længere gældende . De nye metoder tager højde for Rigsrevisionens tidligere kritik af den tidligere anvendte metode. Netop på vedligeholde l- sesområdet , hvor opgørelsen af effektiviseringer er en meget kompleks problemstilling, har der desværre vist sig   store problemer med etablere op- gørelserne efter  den nye metode, og det bliver i øjeblikket  undersøgt , hvor- dan der kan tilvejebringes en anden og mere hensigtsmæssig   opgørelses me- tode, der samtidig sikrer hensigtsmæssige incitamenter   for Banedanmarks vedligeholdelsesarbejder.
p. 2/2 For såvel den nuværende som den tidligere    anvendte opgørelsesm etode gælder det, at de   anvendes efter aftale mellem Banedanmark og Transport- og Energiministeriets departement. Den nuværende opgørelsesmetode    er i øvrigt nærmere beskrevet i    driftskontrakten mellem Banedanmark og Transport- og Energiministeriets departement. Med venlig hilsen Flemming Hansen