Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
28
. februar 2006
004
-
000393
Trafikudvalget har i brev af 20. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål
267 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 267:
"I notat af 12.01.06 Fra Banedanmark om "Banedanmarks redegørelse for
iværksatte tiltag i forhold til Trafikstyrelsens tilsynsrapport af 09.12.2005"
er det i afsnittet 1. Generelt oplyst, at "Endvidere blev der for effektivise-
ring opstillet en model, der ikke havde incitament til at gennemføre for e-
byggende vedligehold. Modellen tilsagde, at sparede bevillinger på vedl i-
gehold var lig med en effektivisering". Det ønskes i den forbindelse oplyst,
hvornår modellen blev ind ført og om den stadig er gældende, hvem der har
truffet beslutning om at indføre modellen, og om modellen har været kr æ-
vet af bestyrelsen for Banedanmark, af Trafikstyrelsen eller af ministeriets
departement eller om modellen er indført af Banedanmark som svar på sp a-
rekrav fra ministeriets departement."
Svar:
I forbindelse med finanslovsaftalen om trafik af 26. november 1999 mel-
lem den daværende SR -regering, SF og Enhedslisten blev der som beskre-
vet i min besvarelse af spørgsmål 265 indlagt et effektiviseri ngskrav til Ba-
nedanmark. For at følge gennemførelsen af de i aftalen forudsatte effektiv i-
seringer, blev den beskrevne model indført i 2000.
Der er til brug i indeværende rammeperiode udarbejdet nye opgørelsesm e-
toder for Banedanmarks budgetområder , og den beskrevne model er derfor
ikke længere gældende
. De nye metoder tager højde for Rigsrevisionens
tidligere kritik af den tidligere anvendte metode. Netop på vedligeholde l-
sesområdet , hvor opgørelsen af effektiviseringer er en meget kompleks
problemstilling, har der desværre vist sig store problemer med etablere op-
gørelserne efter den nye metode, og det bliver i øjeblikket undersøgt , hvor-
dan der kan tilvejebringes en anden og mere hensigtsmæssig opgørelses me-
tode, der samtidig sikrer hensigtsmæssige incitamenter for Banedanmarks
vedligeholdelsesarbejder.