Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
1. marts 2006
004
-
000393
Trafikudvalget har i brev af 20. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål
266 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 266:
"I notatet af 12. januar 2006 om "Banedanmarks tekniske driftsorganisation
ansættelsesstop samt hensyn til behovet for at finde besparelser på konto 0 1
er status pt., at området mangler at ansætte i alt 21 medarbejdere." Det ø
n-
skes i den forbindelse oplyst, hvornår ansættelsesstoppet blev indført,
hvornår besparelseskravet blev indført, hvem der har truffet beslutning om
at indføre ansættelsesstop og be sparelser og om ansættelsesstop og besp a-
relser har været krævet af bestyrelsen for Banedanmark, af Trafikstyrelsen
eller af ministeriets departement."
Svar:
Banedanmark er som andre dele af staten underlagt et løbende effektivis e-
ringskrav på 2 % om året. H erudover er der ikke pålagt Banedanmark krav
om besparelser jf. også min be svarelse af spørgsmål 265. Banedanmark
indførte imidlertid ansættelsesstop den 27. oktober 2005 ved en beslutning
i Banedanmarks direktion og efterfølgende orientering af bestyre lsen.
Det har været nødvendigt for Banedanmark at indføre et midlertidigt an-
sæ ttelsesstop, da der ellers vil være risiko for at Banedanmark i de kom-
mende år ikke kan overholde driftsbevillingen. Banedanmark direktionen
kan dispensere fra ansættelsesstoppet , hvilket Banedanmark har oplyst mig
om sker, såfremt nødvendige kompetencer ikke er til stede.
Ansættelsesstoppet betyder ikke, at der er 21 vakante stilli nger i Jernbane
og Areal, men at en ønsket opnormering ikke er foretaget fuldt ud. Der er i
2005 sket en opgradering af enheden på netto ca. 60 medarbejdere. O p-
normeringen skyldes opbygningen af den tekniske driftsorganisation, hvor
der er overflyttet tilsyns- og myndighedsfunktioner og medarbejdere fra
Entreprise til Banedanmarks driftsorganisation. Opnormeringen i Bane-
danmarks driftsorganisation er sket som følge af en analyse Banedanmark
har foretaget i samarbejde med konsulentvirksomheden Atkins A/S, hvilket