Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 1. marts 2006 004 - 000393 Trafikudvalget har i brev af 20. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 266 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægges   i 5 eksemplarer. Spørgsmål 266: "I notatet af 12. januar 2006 om "Banedanmarks tekniske driftsorganisation ansættelsesstop samt hensyn til behovet for at finde besparelser på konto 0   1 er status pt., at området mangler at ansætte i alt 21 medarbejdere." Det ø n- skes i den forbindelse oplyst, hvornår ansættelsesstoppet blev indført, hvornår besparelseskravet blev indført, hvem der har truffet beslutning om at indføre ansættelsesstop og be   sparelser og om ansættelsesstop og besp  a- relser har været krævet af bestyrelsen for Banedanmark, af Trafikstyrelsen eller af ministeriets departement." Svar: Banedanmark er som andre dele af staten underlagt et løbende effektivis e- ringskrav på 2  % om året. H erudover er der ikke pålagt Banedanmark krav om besparelser jf. også min be svarelse af spørgsmål 265.   Banedanmark indførte  imidlertid ansættelsesstop den 27. oktober   2005 ved en beslutning i Banedanmarks direktion og efterfølgende orientering af bestyre lsen. Det har været nødvendigt    for Banedanmark at indføre et  midlertidigt an- sæ  ttelsesstop, da der ellers vil være   risiko for at Banedanmark i de kom- mende år  ikke kan overholde driftsbevillingen. Banedanmark direktionen kan dispensere fra ansættelsesstoppet  , hvilket Banedanmark har oplyst mig om sker, såfremt  nødvendige  kompetencer ikke er til stede. Ansættelsesstoppet betyder ikke, at der er 21 vakante stilli  nger i Jernbane og Areal, men at en ønsket opnormering ikke er foretaget fuldt ud. Der er i 2005 sket en opgradering af enheden på netto ca. 60 medarbejdere. O p- normeringen skyldes opbygningen af den tekniske driftsorganisation, hvor der er overflyttet tilsyns- og myndighedsfunktioner og medarbejdere fra Entreprise til Banedanmarks driftsorganisation. Opnormeringen i Bane- danmarks driftsorganisation er sket som følge af en analyse  Banedanmark har foretaget i samarbejde med konsulentvirksomheden Atkins A/S, hvilket
p. 2/2 fremgår af indledning en i notatet af 12. januar 2006 om "Banedanmarks tekniske driftsorganisation – Jernbane & Areal"   . Banedanmark er i henhold til aktstykke 77 af 25. november 2005 i gang med at gennemgå rammerne for  Banedanmarks drift i samarbejde med Transport- og Energiministeriets departement. I denne analyse indgår ove r- vejelser om muligheder for at effektivisere driften, således at effektivis e- ringskravet fremadrettet kan overholdes på den mest hensigtsmæssige m   å- de i henhold til Banedanmarks samlede opgavevaretagelse. Med venlig hilsen Flemming Hansen