Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 28 . februar 2006 004 - 000393 Trafikudvalget har i brev af 20. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 265 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 265: "Udvalget udbeder sig en uddybende og specificeret redegørelse for punkt 5 i Trafikstyrelsens konklusion i rapporten "Tilsyn med Banedanmarks sporvedligeholdelse august – i- ske prioriteringer på bekostning af vedligeholdelsesarbejder og overholde l- se af normer og regler)." Svar: Banedanmarks oplysninger om, at det har været nødvendigt at foretage økonomiske prioriteringer på bekostning af vedligeholdelsesarbejder og overholdelse af normer og regler er naturligvis bekymrende. Jeg må samt i- dig sige, at Banedanmarks oplysninger om, at man før 2003 har v æ  ret udsat for årlige økonomiske nedskæringer, der gjorde det nødvendigt at pri oritere blandt de tildelte midler, overrasker mig i forhold til den fokus, såvel den nuværende som den tidligere regering har   haft på området. Banedanmark blev som bekendt udskilt fra DSB i 1997, og i foråret 1999 forelå der for første gang en ekstern konsulentanalyse af infrastrukturens kvalitet. Den såkaldte A IK-analyse konkluderede, at tilstanden inden for de enkelte anlægselementer varierede meget  , idet udstyr og anlæg generelt var af høj alder. Analysen anbefalede en reinvesteringsplan med et bevilling s- behov på gennemsnitligt ca. 1,2 mia. kr. årligt i 1998  -priser til fornyelse og vedligeholdelse i perioden 1999-2010. Ved finanslovsaftalen om trafik af 26. november 1999 mellem den davæ- rende SR-regering, SF og Enhedslisten blev Banedanmarks aktiviteter til fornyelse og vedligeholdelse af jernbaneinfrastrukturen forhøjet til  det an- befalede niveau, idet effektiviseringer og omlægninger i Baneda  nmark skulle bidrage med i gennemsnit 140 mio. kr. årligt til finansiering af  akti- vitetsudvidelsen.
p. 2/4 I de første år af rammeperioden 2000  -2004 opstod der indikationer på, at AIK-analysen havde undervurderet fornyelsesbehovet på sporområdet. Der blev derfor i 2002 iværksat en fornyet   ekstern gennemgang af Banedan- marks sporanlæg. Samtidig blev de oprindelige økonomiske  rammer fra finanslovsaftalen fra 1999 med aftale af 22. oktober 2002 mellem Regeringen og Dansk Folke- parti om initiativer på trafikområdet   udvidet med 360 mio. kr. årligt fra 2004 til en forbedring af fornyelses- og vedligeholdelsesindsatsen på ban e- området. Sporanalysen viste, at der var etableret et efterslæb i   fornyelsen af spor og sporskifter på ca. 2,3 mia. kr., og at en eliminering af dette efterslæb ville kræve en fordobling af de løbende aktiviteter til fornyelse og vedligeho   l- delse af spor i forhold til det gennemsnitlige aktivitetsniveau i 2000-2004 . På de t grundlag blev der med finanslovsaftalen om trafik af 5. november 2003 mellem mellem Regeringen, Dansk Folkeparti og Det Radikale Ven- stre lagt op til en udvidelse af Banedanmarks aktiviteter svarende til det anbefalede niveau i sporanalysen. En udvidelse af Banedanmarks samlede aktivitetsniveau med i størrelsesordenen 50 pct.  blev imidlertid på dav æ- rende tidspunkt af Banedanmark vurderet at forudsætte en løbende tilpa   s- ning af virksomhedens produktionsapparat. Der blev derfor lagt op til et løbende indsving  af aktivitetsforøgelsen, således at Banedanmark udfører gradvist stigende aktivitet i perioden 2005-2010. Aftalen forudsatte en fastholdelse af effektiviseringen fra den gamle aftaleperiode 2000-2004 samt yderligere effektiviseringer på 2 pct. årligt i pe  rioden 2005-2014. Der har således været sat fokus på at sikre tilstrækkel ige midler til den nødvendige fornyelse og vedligeholdelse af jernbanene ttet. Samtidig har der været et helt naturligt fokus på at sikre en så effektiv drift af Baneda n- mark som muligt, men egentlige nedskæringer har der ikke været tale om i perioden fra 2000 og frem. Jeg kan i den forbindelse henvise til de oversig- ter, der er vedlagt min besvarelse af Trafikudvalgets spørgsmål 264. Banedanmark har i forbindelse med hastighedsnedsættels  erne på strækni   n- gen København  – Århus i efteråret 2005  oplyst mig om, at Banedanmark allerede i løbet af første halvdel af 2005 kunne konstatere et markant st  i- gende behov for akut vedligeholdelse. Samtidig er dele af sikkerheden på sporområdet blevet oppri oriteret efter ulykken i Tommerup, hvor et stykke af skinnehovedet knækk  ede af over et par meter. Banedanmark havde imidlertid også  et merforbrug i 2004 på vedligeholde l- sesområdet i forhold til sine bevillinger . For at opbygge den nødvendige økonomiske buf fer besluttede Banedanmark derfor - inden den aktuelle sag om hastighedsnedsættelserne   - at udsætte planlagte vedligeholdelsesopg  a- ver. Denne prioritering blev foretaget efter en faglig vurdering af, om en-
p. 3/4 kelte elementer i vedligeholdelsen på hovedstrækning   en kunne udsættes uden sikkerhedsmæssige og dermed trafikale effekter. Banedanmark har som bekendt efterfølgende konstateret, at den u dskudte vedligeholdelse har medført  fejl på spornettet der overskred de fastla gte spornormer, hvilket i august 2005 nødve ndiggjorde en hastighedsnedsæ  t- telse på hovedstrækni   ngen. Da det igen stod klart, at Banedanmarks ressourcer til fornyelse og vedli- geholdelse af jernbanenettet ikke var tilstrækkelige, har der igen været re a- geret politisk. I første omgang blev der i novembe r 2005 afsat en ekstraor- dinær reserve på 45 mio. kr. til fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet. Herved blev det sikret, at Banedanmark rådede over ti l- strækkelige reserver til uforudsete hændelser i den resterende del af 2005. Med finanslovsaftalen om trafik af 4. november 2005 mellem Regeringen, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre blev der desuden afsat 200 mio. kr. ekstra til indhentelse af vedligeholdelsesefterslæb og øget fornyelse af jernbanenettet. Aftaleparterne er desuden enige om, at der fra 2007 vil være behov for flere ressourcer til forbedring af jernbanenettet. Når der ifølge Banedanmark har været behov for at foretage økonomiske prioriteringer på bekostning af vedligeholdelsesarbejder og overholdelse af normer og regler, skyldes det i min optik – som jeg også var inde på ved samrådet den  19. januar – at Banedanmark hidtil har haft vanskeligt ved at gennemskue de trafikale effekter af økonomiske omprioriteringer og de r- med også løbende at vurdere sit ressoucebehov og prioritere sin in  dsats op- timalt. Udfordringen på nuværende tidspunkt er derfor at sikre en holdbar og b   æ- redygtig vurdering af det fremtidige bevillingsbehov til fornyelse og vedli- geholdelse af jernbanenettet. Parterne bag trafikaftalen fra november 2005 har derfor igangsat et udredningsarbejde, der kan sikre det fornødne beslu t- ningsgrundlag for en langsigtet aftale i efteråret 2006 om rammerne for jernbanenettet i perioden 2007 til 2014. Parterne følger løbende dette a  r- bejde, der skal være afsluttet senest den 1. september   i år.
p. 4/4 Målet er at  sikre det fornødne beslutningsgrundlag for en langsigtet aftale i efteråret 2006 om rammerne for jernbanenettet i perioden 2007 til 2014. Hermed skulle grundlaget også være etableret for større ro og kontinuitet i Banedanmarks arbejde end vi har set de seneste år, således at behovet for akutte ændringer af Banedanmarks interne økonomiske prioriteringer på grund af uforudsete problemer på jernbanenettet, der kan true overholde l- sen af regler og normer, ikke længere vil være til st ede. Med venlig hilsen Flemming Hansen