Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
28
. februar 2006
004
-
000393
Trafikudvalget har i brev af 20. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål
265 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 265:
"Udvalget udbeder sig en uddybende og specificeret redegørelse for punkt
5 i Trafikstyrelsens konklusion i rapporten "Tilsyn med Banedanmarks
sporvedligeholdelse august
i-
ske prioriteringer på bekostning af vedligeholdelsesarbejder og overholde l-
se af normer og regler)."
Svar:
Banedanmarks oplysninger om, at det har været nødvendigt at foretage
økonomiske prioriteringer på bekostning af vedligeholdelsesarbejder og
overholdelse af normer og regler er naturligvis bekymrende. Jeg må samt i-
dig sige, at Banedanmarks oplysninger om, at man før 2003 har v æ ret udsat
for årlige økonomiske nedskæringer, der gjorde det nødvendigt at pri
oritere
blandt de tildelte midler, overrasker mig i forhold til den fokus, såvel den
nuværende som den tidligere regering har haft på området.
Banedanmark blev som bekendt udskilt fra DSB i 1997, og i foråret 1999
forelå der for første gang en ekstern konsulentanalyse af infrastrukturens
kvalitet. Den såkaldte A IK-analyse konkluderede, at tilstanden inden for de
enkelte anlægselementer varierede meget , idet udstyr og anlæg generelt var
af høj alder. Analysen anbefalede en reinvesteringsplan med et bevilling s-
behov på gennemsnitligt ca. 1,2 mia. kr. årligt i 1998 -priser til fornyelse og
vedligeholdelse i perioden 1999-2010.
Ved finanslovsaftalen om trafik af 26. november 1999 mellem den davæ-
rende SR-regering, SF og Enhedslisten blev Banedanmarks aktiviteter til
fornyelse og vedligeholdelse af jernbaneinfrastrukturen forhøjet til det an-
befalede niveau, idet effektiviseringer og omlægninger i Baneda nmark
skulle bidrage med i gennemsnit 140 mio. kr. årligt til finansiering af akti-
vitetsudvidelsen.