Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
28
. oktober 2005
004
-
000281
Trafikudvalget har i brev af 11
.oktober
2005 stillet mig følgende spørg s-
mål 26
esvare.
Svaret vedlægge s i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 26 :
"Kan ministeren bekræfte, at fordelingen af indtægter mellem DSB og A
r-
riva på strækningen Skanderborg -Århus gør, at DSB på sine kommende
regionaltog Århus -Fredericia ikke påtænker at standse på nærbanestati
o-
nerne mellem Skanderborg og Århus
r-
grundlag, men fordi indtægterne herfra ville tilfalde Arriva? "
Svar:
Spørgsmålet svarer i sin substans, om end ikke i geografi, til spørgsmål
som jeg besvarede for udvalget i samlingen 2003
. del
spørgsmålene 235 - 241), hvorfor jeg her kort vil præcisere:
ARRIVA modtager billetindtægter for indenamtslige rejser på fællesstræ
k-
ninger, hvis ARRIVA betjener stationen hvor rejsen afsluttes. Billetindtæ g-
ter for rejser udover amtsgrænsen fordeles i mellem DSB og Arriva efter en
række fastsatte delingspunkter. Den anvendte model for in dtægtsdeling er
fastlagt ud fra en fordelingsprocedure under anvendelse af færrest mul ige
ressourcer.
Nærbanestationerne Hørning og Viby J betjenes af ARRIVA i hovedpa rten
af driftstiden med to tog i timen i hver retning. DSB er frit stillet overfor en
eventuel betjening, jf den forhandlede kontrakt med DSB 2005-2014, der
udmønter trafikaftalen fra 2003 . En beslutning om, at DSB standser på
nærbanestationerne Hørning og Viby J., kan alene træffes af DSB. I for-
bindelse med valget af standsningsmønster har DSB bl.a. oplyst følge nde:
Det standsningsmønster som DSB har valgt, skyldes en kombin ation af
køreplanstekniske forhold, samt det forhold, at indtægterne mellem V i-
by/Hø rning og Århus ikke tilfalder DSB.