Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 28 . oktober 2005 004 - 000281 Trafikudvalget har i brev af 11 .oktober 2005 stillet mig følgende spørg  s- mål 26 esvare. Svaret vedlægge  s i 5 eksemplarer. Spørgsmål 26  : "Kan ministeren bekræfte, at fordelingen af indtægter mellem DSB og A r- riva på strækningen Skanderborg   -Århus gør, at DSB på sine kommende regionaltog Århus  -Fredericia ikke påtænker at standse på nærbanestati o- nerne mellem Skanderborg og Århus   – r- grundlag, men fordi indtægterne herfra ville tilfalde Arriva?  " Svar: Spørgsmålet svarer i sin substans, om end ikke i geografi, til spørgsmål som jeg besvarede for udvalget i samlingen 2003 – . del spørgsmålene 235   - 241), hvorfor jeg her kort vil præcisere: ARRIVA modtager billetindtægter for indenamtslige rejser på fællesstræ k- ninger, hvis ARRIVA betjener stationen hvor rejsen afsluttes. Billetindtæ  g- ter for rejser udover amtsgrænsen fordeles i  mellem DSB og Arriva efter en række fastsatte delingspunkter. Den anvendte model for in  dtægtsdeling er fastlagt ud fra en fordelingsprocedure under anvendelse af færrest mul  ige ressourcer. Nærbanestationerne Hørning og Viby J betjenes af ARRIVA i hovedpa   rten af driftstiden med to tog i timen i hver retning. DSB er frit stillet overfor en eventuel betjening, jf den forhandlede kontrakt med DSB 2005-2014, der udmønter trafikaftalen fra 2003 . En beslutning om, at DSB standser på nærbanestationerne Hørning og    Viby J., kan alene træffes af DSB.   I for- bindelse med valget af standsningsmønster har DSB bl.a. oplyst følge  nde: ”Det standsningsmønster som DSB har valgt, skyldes en kombin  ation af køreplanstekniske forhold, samt det forhold, at indtægterne mellem V   i- by/Hø rning og Århus ikke tilfalder DSB”.
Side 2 af 2 Det vurderes således , at man ikke kan sige, at indtægtsdelingen alene og entydigt påvirker DSB’s incitamenter til at mindske betjeningen af stati o- nerne på fællesstrækningerne. Det kan eksempelvis lige så vel være et lavt passagertal, der bevirker, at betjeningen af en given station reduceres. Tid- ligere undersøgelser for hhv. Hadsten, Hjerm, Hinnerup, Holstebro og Langå peger dog i retning af  – eventuelt i kombination med lave passage   r- tal – at DSB’s incitamenter til at bet   jene stationerne ud over minimumsbe- tjeningen i visse tilfælde er begræns ede. For så vidt angår de køreplanstekniske forhold,    har Trafikstyrelsen bereg- net, at såfremt DSB med det nye togsystem imellem Fredericia og Århus skal betjene Skanderborg, Hørning og  Viby J, vil køretiden blive forlænget med 6 – 7 minutter. Da den forlængede køretid kan ændre produktionsfo r- udsætningerne i Å rhus og udløse et merforbrug af materiel, kan dette også være en forklaring på det valgte stand   sningsmønster. Med venlig hilsen Flemming Hansen