Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 23 . februar 2006 004 - 000381 Trafikudvalget har i brev af 18. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 251 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges   i 5 eksemplarer. Spørgsmål   251: "Ministeren bedes m.h.t. udbygningsløsningen: -Oplyse, hvilken betydning de enkelte tilkøbsprojekter har for projektets nutidsværdi og interne rente. -Oplyse, hvor meget kapaciteten forbedres ved tilkøb af tilvalg 2 (indf let- ning i Valby med 120 km/t). -Oplyse, hvad betydningen er af, at ca 1 km. godsspor nedlægges vest for Ring 3 i Glostrup." Svar: Delspørgsmål 1: ”- Oplyse, hvilken betydning de enkelte tilkøbsprojekter har for proje ktets nutidsværdi og interne rente.  ” Svar: Der er afdækket en række muligheder for at forbedre udbygningsløsni n- gens indpasning i omgivelserne.    Tilvalgsprojekterne vil hver især bidrage med posit  ive effekter i form af støjreduktion langs den eksisterende bane, kapacitetsforøgelse, opretho  l- delse af Glostrup som fjernbanestation, gods- og opstillingsspor ved gods- terminalen, forbedret kø rselskomfort og levetid for sporene m.m. Alle tilvalgsmulighederne fra niveau 1 til n i veau 2, er opgjort til 1,1 mia. kr. i alt.  De positive effekter er i deres natur meget vanskelige at gøre op, men hvis man alene inkluderer de øgede gener i byggeperioden og meru d- gifterne, vil nettonutidsværdien falde med   1,1 mia. kr. og den interne rente reduceres fra 2,1 pct. til 1,9 pct.
Side 2 af 2 Investeringen i de enkelte tilvalgsmuligheder fremgår af den samlede a f- rapportering ”Sammenlignende analyse”   tabel 5-9 side 73. Hver af de en- kelte tilkøb slår proportionalt igennem på den samlede reduktion af nutid   s- værdi og intern re  nte. Delspørgsmål 2: ”- Oplyse, hvor meget kapaciteten forbedres ved tilkøb af tilvalg 2 (indfle t- ning i Valby med 120 km/t).” Svar: Flaskehalsene på en udbygget bane  vil primært   liggepå stationerne, og de r- for vil kapaciteten, som det også anføres i   den samlede afrapportering ”Sammenlignende analyse”, kun   blive forbedret en smule. Det er ikke uden større analyser muligt at kvantificere kapacitetsgevi nsten nærmere, men   der vil dog højst kunne være tale om visse ekstra    frihedsgra- der i køreplanlægningen    og ikke mulighed for at køre flere tog. Delspørgsmål 3: ”- Oplyse, hvad betydningen er af, at ca. 1 km godsspor nedlægges vest for Ring 3 i Glostrup.” Svar: Det er Trafikstyrelsens umiddelbare vurdering, at kapaciteten på Glostrup godsområde til den trods alt begrænsede produktion også er ti lstrækkelig efter indskrænkningen   med ca. 1 km godsspor. Der står i dag sjældent vo   g- ne på disse spor, og godslogistikken påvirkes ikke af indskrænkningen. Problematikken vil dog skulle behandles i videre undersøgelser, såfremt en udbygningsløsning vælges. Derfor er der også i rapporten ”Sa mmenlignen- de analyse” anvist et muligt ti lkøb på 1 km godsspor til anslået 30    mio. kr. Med venlig hilsen Lene Espersen