Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 23 . februar 2006 004 - 000381 Trafikudvalget har i brev af 18. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 250 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges   i 5 eksemplarer. Spørgsmål   250: "Ministeren bedes m.h.t. S-togs-løsningen til Roskilde: -Idet S-togsløsningen ifølge DSB's høringssvar ikke er aktuel    - bl.a. andet fordi DSB er betænkelig ved at integrere de i dag to helt uafhængige trafi k- systemer - bedes ministeren oplyse, hvad Trafikstyrelsen mener om det. -Oplyse, om der er indregnet investering i nye S-tog. -Oplyse, om investeringen i S-tog, der kan køre på begge trafiksystemer, kan fremrykkes fra 2020 og i så fald, hvad det betyder for S -togsløsnin gens rentabilitet. -Oplyse, hvorfor S-tog til Roskilde ikke vil forbedre regulariteten. -Oplyse, hvilken betydning de enkelte tilkøbsprojekter har for projektets nutidsværdi og interne rente.  " Svar: Delspørgsmål 1: ”- Idet S-togsløsningen ifølge DSB's hør   ingssvar ikke er aktuel - bl.a.  fordi DSB er betænkelig ved at integrere de i dag to helt uafhængige trafiks y- stemer - bedes ministeren oplyse, hvad Trafikstyrelsen mener om det.” Svar: Aktualiteten i en S-togsløsning skal ses i sammenhæng med anskaffe   lsen af nyt S-togsmateriel, idet der samtidig med en baneudbygning skal anskaffes 2-systemtog til driften. Der blev i 2001-02opstillet et princip for kørsel henover grænsen mellem de to forskellige tekniske systemer, og dette princip svarer overordnet set til forskellene mellem f.eks. svenske og danske systemer på Øresundsfo   r- bindelsen. Da S-togene vil skulle blandes mellem regional-, fjern- og gods-
Side 2 af 3 togene mellem Høje Taastrup og Roskilde, hvor banen allerede i dag er 4 - sporet og derfor indeholder stor overskudskapacitet, vil der heller ikke væ- re regularitetsmæssige problemer i integr  eringen. Det er fortsat Trafikstyrelsens vurdering, at integration mellem systemerne er en mulighed og kan ske sikkert og forsvarligt. Delspørgsmål 2: ”- Oplyse, om der er indregnet investering i nye S-tog.” Svar: Der er i alle løsningerne indregnet investering i det ekstra togmateriel, som er nødvendigt for at køre den forudsatte køreplan. Således o gså i S - togsløsningen, hvor der er indregnet den nødvendige investering i 2  - systemtog, dog under den væsentlige   forudsætning, at investeringen foret  a- ges samtidigt med en ellers nødvendig  udskiftning af en tilstrækkelig mæn  gde eksisterende S-tog. Delspørgsmål 3: ”- Oplyse, om investeringen i S-tog, der kan køre på begge trafiksyst  emer, kan fremrykkes fra 2020 og i så fald, hvad det betyder for S -togsløsningens rentabilitet.” Svar: En S-togslinie til Roskilde vil være en forlængelse af en eksisterende S - togslinie til Høje Tåstrup. Derfor opnås det bedste økonomiske r esultat, såfremt investering en i nye 2-systemtog sker på et tidspunkt, hvor der all i- gevel skal foretages en udskiftning af S-togsmateriel, idet man dermed undgår at overflødiggøre bru   gbart S-togsmateriel. Det er naturligvis muligt at fremrykke en reinvestering i forhold til de plan- lagte udskiftningstidspunkter. Dette vil påvirke rentabilite ten negativt, af- hængig af hvor mange års    restlevetid, som ikke finder anvendelse. Påvir k- ningen er dog ikke stor, hvis S-togsløsningen først tages i brug i 2015. A  f- hængig af den påregnede levetid fo   r de nuværende   S-tog skønnes en  frem- rykning af de nødvendige  reinvesteringer i S-tog i så fald at reducere rent a- biliteten fra 10,9 pct. til mellem 10,1 og 10,4 pct. Delspørgsmål 4: ”-  Oplyse, hvorfor S-tog til Roskilde ikke vil forbedre regulariteten”
Side 3 af 3 Svar: S-tog til Roskilde tager udgangspunkt i at udnytte fri kapacitet på det eks i- sterende banenet til nye togforbindelser. Trafikken øges en smule mellem Høje Taastrup og Roskilde og  reduceres eller fastholdes mellem Købe n- havn og Høje Ta astrup. Det regularitetsmæssige regnskab går nogenlunde lige op for strækningen København H - Roskilde eller forværres en smule, men ikke i noget målbart omfang. Delspørgsmål 5: ”- Oplyse, hvilken betydning de enkelte tilkøbsprojekter har for proje ktets nutidsværdi og interne   rente.” Svar: Den anslåede pris  for at opgradere S-togs-løsningen  fra niveau 1 til niveau 2 er 0,1 mia. kr. Tilvalgsprojektet vil kunne reducere støjn iveauet vest for Høje Taastrup.  Effekten heraf er meget vanskelig at opgøre økonomisk, men hvis man alene inkluderer de øgede gener i byggeperioden og meru d- gifterne, vil nettonutidsværdien falde fra 1,3 mia.   kr. til 1,2 mia. kr., og den interne rente reduceres fra 10,9 pct. til 10,2 pct. Med venlig hilsen Lene Espersen