Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
23
. februar 2006
004
-
000381
Trafikudvalget har i brev af 18. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål
250
(Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 250:
"Ministeren bedes m.h.t. S-togs-løsningen til Roskilde:
-Idet S-togsløsningen ifølge DSB's høringssvar ikke er aktuel - bl.a. andet
fordi DSB er betænkelig ved at integrere de i dag to helt uafhængige trafi
k-
systemer - bedes ministeren oplyse, hvad Trafikstyrelsen mener om det.
-Oplyse, om der er indregnet investering i nye S-tog.
-Oplyse, om investeringen i S-tog, der kan køre på begge trafiksystemer,
kan fremrykkes fra 2020 og i så fald, hvad det betyder for S -togsløsnin gens
rentabilitet.
-Oplyse, hvorfor S-tog til Roskilde ikke vil forbedre regulariteten.
-Oplyse, hvilken betydning de enkelte tilkøbsprojekter har for projektets
nutidsværdi og interne rente. "
Svar:
Delspørgsmål 1:
- Idet S-togsløsningen ifølge DSB's hør ingssvar ikke er aktuel - bl.a. fordi
DSB er betænkelig ved at integrere de i dag to helt uafhængige trafiks
y-
stemer - bedes ministeren oplyse, hvad Trafikstyrelsen mener om det.
Svar:
Aktualiteten i en S-togsløsning skal ses i sammenhæng med anskaffe lsen af
nyt S-togsmateriel, idet der samtidig med en baneudbygning skal anskaffes
2-systemtog til driften.
Der blev i 2001-02opstillet et princip for kørsel henover grænsen mellem
de to forskellige tekniske systemer, og dette princip svarer overordnet set
til forskellene mellem f.eks. svenske og danske systemer på Øresundsfo r-
bindelsen. Da S-togene vil skulle blandes mellem regional-, fjern- og gods-