Trafikgruppen Letbaner.DK
Buddingevej 72 F st. th.
2800 Kgs. Lyngby
Dato
J.nr.
12
. oktober 2005
100
-
55
Kære Morten Engelbrecht, Lasse Kärkkäinen og Helge Bay
I har i mail af 18. august 2005 sendt jeres analyse af København Komm u-
nes rapport Planredegørelse for den kollektive trafik i K ø
jeg svarede på i brev af 6. september 2005. Efterfølgende har I, i mail af
22. september 2005, sendt jeres uddybende kommentarer til mit brev til
Folketingets Trafikudvalg med kopi til mig.
I fremfører, at Planredegørelsen, ifølge jeres vurdering, indeholder en ræ
k-
ke forkerte og vildledende oplysninger om letbaner.
Som det fremgår af mit brev af 6. september 2005 er Planredegørelsen u d-
arbejdet af en række uafhængige konsulentfirmaer på baggr
und af den me-
get store eksisterende viden, vi har i dag om kollektive trafikløsninger. Jeg
har således ingen grund til at betvivle, at Planredegørelsen giver en nuanc e-
ret faglig vurdering af forskellige muligheder for etablering af en højklasset
kollektiv trafiklø sning i København.
På baggrund af den faglige vurdering, hvor fordele og ulemper ved forske l-
lige kollektive trafikløsninger er opgjort, har såvel flertallet i Borgerrepr æ-
sentationen i Københavns Kommune som regeringen truffet det polit iske
valg, at arbejde videre med muligheden for at etablere Metroens 4. etape
for derved at sikre at København får et stort løft i den kollektive trafik. Et
sådant valg baserer sig naturligvis ikke blot på antallet af kilometer infr a-
struktur, man kan etablere for en given sum penge. Det baserer sig også på
politiske vurderinger af, hvad det er for et trafiksystem, vi gerne vil ha-
ve, og hvordan den by, vi skal bevæge os rundt i til hverdag skal være.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen