Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 23 . februar 2006 004 - 000381 Trafikudvalget har i brev af 18. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 249 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges   i 5 eksemplarer. Spørgsmål   249: "Ministeren bedes m.h.t. 5. sporsløsningen: -Oplyse, om DSB har ret, når de i deres høringssvar skriver, at Nordvest banen vil påvirke de billigste løsninger mest positivt. Kan ministeren u  d- dybe denne problemstilling udover svaret på TRU alm. del  - spørgsmål 154? -Oplyse, om 5. sporsløsningen giver hurtigere tog mellem landsdelene. -Oplyse, hvilken betydning de enkelte tilkøbsprojekter har for projektets nutidsværdi og interne rente.  " Svar: Delspørgsmål 1: ”- Oplyse, om DSB har ret, når de i deres høringssvar skriver, at Nor  dvest banen vil påvirke de billigste løsninger mest positivt. Kan ministeren u  d- dybe denne problemstilling udover svaret på TRU alm. del  - spørgsmål 154?” Svar: Der er foreløbigt  ikke noget som tyder på , at et dobbeltspor på Nordvestb a- nen vil forbedre den samfundsøkonomiske rentabilitet af baneudbygning mellem København og Roskilde. Med forbehold for resultatet af de igan g- værende undersøgelser    af dobbeltsporet mellem Lejre og Vipperød,  så fo r- ventes det at have en ringere økonomisk rentabilitet end  alle projekter om ekstra banekapacitet mellem København  og Ringsted. Det indebærer at dobbeltsporet på Nordvestbanen  vil påvirke den samfundsøkonomiske re  n- tabilitet af baneudbygning København  – negativt, uanset hvilken lø sning, der her er tale om.
Side 2 af 2 En endelig bekræftelse på denne forventning    kan dog først  foreligge, når de igangværende u  ndersøgelser af Nordvestbanen er afsluttet. Delspørgsmål 2: ”- Oplyse, om 5. sporsløsningen giver hurtigere tog me llem landsdelene.” Svar: 5. sporsløsningen giver ikke hurtigere tog mellem landsdelene, da den h a- stighed, som togene kan køre , ikke forhøjes . Men da der kan indsættes flere tog reduceres ventetiden mellem de enkelte togafgange, og man kan i den forstand tale om en hurtigere gennemsnitlig rejsetid mellem landsdelene. Delspørgsmål 3: ”- Oplyse, hvilken betydning de enkelte tilkøbsprojekter har for proje ktets nutidsværdi og interne rente.  ” Svar: Der er afdækket en række muligheder for at forbedre 5. sporsløsnin gens indpasning i omgivelserne.    De foreslåede tilvalgsprojekter vil bidrage med positive effekter i form af reduceret støjniveau (langs den eksisterende bane og ved Høje Taastrup) og betyder fortsat mulighed for at anvende Glostrup som publikumsstation for fjerntrafik. Gevinsterne er vanskelige at kvantificere og prissætte. Den anslåede pris  for at opgradere 5.sporsløsningen  fra niveau 1 til niveau 2 er 0,6 mia. kr.  De positive effekter er i deres natur meget vanskelige at gøre op, men hvis man alene i nkluderer de øgede gener i byggeperioden og merudgifterne, vil nettonutidsværdien falde   med 0,5 mia. kr. og den interne rente reduceres fra 3,5 pct. til 2,9 pct. Investeringen i de enkelte tilvalgsmuligheder fremgår af den samlede a f- rapportering ”Sammenlig nende analyse”  tabel 6-9 side 88. Hver af de en- kelte tilkøb slår proportionalt igennem på den samlede reduktion af nutid   s- værdi og intern re  nte. Med venlig hilsen Lene Espersen