Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
23
. februar 2006
004
-
000381
Trafikudvalget har i brev af 18. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål
249
(Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 249:
"Ministeren bedes m.h.t. 5. sporsløsningen:
-Oplyse, om DSB har ret, når de i deres høringssvar skriver, at Nordvest
banen vil påvirke de billigste løsninger mest positivt. Kan ministeren u d-
dybe denne problemstilling udover svaret på TRU alm. del - spørgsmål
154?
-Oplyse, om 5. sporsløsningen giver hurtigere tog mellem landsdelene.
-Oplyse, hvilken betydning de enkelte tilkøbsprojekter har for projektets
nutidsværdi og interne rente. "
Svar:
Delspørgsmål 1:
- Oplyse, om DSB har ret, når de i deres høringssvar skriver, at Nor dvest
banen vil påvirke de billigste løsninger mest positivt. Kan ministeren u d-
dybe denne problemstilling udover svaret på TRU alm. del - spørgsmål
154?
Svar:
Der er foreløbigt ikke noget som tyder på , at et dobbeltspor på Nordvestb a-
nen vil forbedre den samfundsøkonomiske rentabilitet af baneudbygning
mellem København og Roskilde. Med forbehold for resultatet af de igan g-
værende undersøgelser af dobbeltsporet mellem Lejre og Vipperød, så fo r-
ventes det at have en ringere økonomisk rentabilitet end alle projekter om
ekstra banekapacitet mellem København og Ringsted. Det indebærer at
dobbeltsporet på Nordvestbanen vil påvirke den samfundsøkonomiske re n-
tabilitet af baneudbygning København
negativt, uanset
hvilken lø
sning, der her er tale om.