Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 23 . februar 2006 004 - 000381 Trafikudvalget har i brev af 18. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 248 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlæg  ges i 5 eksemplarer. Spørgsmål   248: "Ministeren bedes m.h.t. Nybygningsløsningen for København  -Ringsted oplyse, hvilken betydning de enkelte tilkøbsprojekter har for projektets n u- tidsværdi og interne rente.  " Svar: Der er afdækket en række muligheder for at forbedre Nybygningsløsni n- gens indpasning i omgivelserne. Tilvalgsprojekterne vil bidrage med positive effekter i form af reduceret støjniveau for omkringliggende bebygge lser (ved overdækning af banen og Holbækmotorvejen i Hvidovre og i Vallensbæk Lands by), reduktion af bar- riereeffekter (Kulbanevej, Hvidovre, Vallensbæk Landsby), rensning af forurenet jord (Kulbanevej), forbedret visuel miljø samt mulighed for togskifte mellem den nye fjernbane, Lille Syd og S-togslinien på Køge Nord. Gevinsterne er vanskelige at kvantificere og prissætte. Alle tilkøbsmuligheder fra  niveau 1 til n i veau 2, er opgjort til 1,2 mia. kr. i alt. De positive effekter er i deres natur meget vanskelige at gøre op, men hvis man alene inkluderer de øgede gener i byggeperioden  og merudgifter- ne, vil nettonutidsværdien falde   med 0,9 mia. kr., og den interne rente re- duceres fra 5,0/5,5 til 4,4/4,8 pct.  De to tal angiver rentabiliteten med/uden gennemførelse af  KØR projektet   jf. tabel 1 i mit svar på  udvalgets spørg s- mål 89.
Side 2 af 2 Investeringen i de enkelte tilvalgsmuligheder fremgår af den samlede a f- rapportering ”Sammenlignende analyse”   tabel 4-9 side 51. Hver af de en- kelte tilkøb slår   proportionalt igennem på den samlede reduktion af nutid s- værdi og intern re  nte. Med venlig hilsen Lene Espersen