Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
23
. februar 2006
004
-
000381
Trafikudvalget har i brev af 18. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål
248
(Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlæg ges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 248:
"Ministeren bedes m.h.t. Nybygningsløsningen for København -Ringsted
oplyse, hvilken betydning de enkelte tilkøbsprojekter har for projektets n u-
tidsværdi og interne rente. "
Svar:
Der er afdækket en række muligheder for at
forbedre Nybygningsløsni n-
gens indpasning i omgivelserne.
Tilvalgsprojekterne vil bidrage med positive effekter i form af reduceret
støjniveau for omkringliggende bebygge lser (ved overdækning af banen og
Holbækmotorvejen i Hvidovre og i Vallensbæk Lands
by), reduktion af bar-
riereeffekter (Kulbanevej, Hvidovre, Vallensbæk Landsby), rensning af
forurenet jord (Kulbanevej), forbedret visuel miljø samt mulighed for
togskifte mellem den nye fjernbane, Lille Syd og S-togslinien på Køge
Nord. Gevinsterne er vanskelige at kvantificere og prissætte.
Alle tilkøbsmuligheder fra niveau 1 til n
i
veau 2, er opgjort til 1,2 mia. kr. i
alt. De positive effekter er i deres natur meget vanskelige at gøre op, men
hvis man alene inkluderer de øgede gener i byggeperioden og merudgifter-
ne, vil nettonutidsværdien falde med 0,9 mia. kr., og den interne rente re-
duceres fra 5,0/5,5 til 4,4/4,8 pct. De to tal angiver rentabiliteten med/uden
gennemførelse af KØR projektet jf. tabel 1 i mit svar på udvalgets spørg s-
mål 89.