Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 31 . januar 2006 004 - 000377 Trafikudvalget har i brev af 17. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 245 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges   i 5 eksemplarer. Spørgsmål   245: "Da det igen må konstateres, at der ikke kan indsættes bedre tog på Syd og Nordvestbanen de næste par år, bedes ministeren overveje og samtidig kommentere, om man ikke i stedet kan fremskynde den allerede besluttede opgradering samt forbedringer af skinnelegemerne på disse strækninger, idet man derved kan undgå den groteske situation, når man får nye tog, at togene så skal køre langsomt p.g.a. skinnearbejde, som man allerede nu ved er nødvendigt? " Svar: Jeg finder ikke at det giver mening at se en fremskyndelse af fornyelsen af skinnelegemerne på Nordvestbanen og Sydbanen, som et alte rnativ til en snarlig indsæ  ttelse af nye tog på de to strækninger. Vi skal både have nye tog og en ordentlig kvalitet af skinnelegemet så hurtig t, som de praktiske muligheder og de økonomiske rammer  gør  begge disse ting mulige. Jeg forventer at DSB og leverandøren  under alle omstæ  ndigheder yder en maksimal indsats for at sikre hurtigst mulig levering af de nye IC4 tog, som skal frigøre IC3 tog  til på indsats på Syd  - og Nordvestbanen. Jeg kan også  oplyse, at der er igangsat et omfattende arbejde, som har til formål at kortlægge, revidere og ajourføre Banedanmarks behov for øk o- nomiske midler til fornyelse og vedligeholdelse af blandt andet sporanlæ  g- gene. Fornyelsen vil ske i den rækkefølge mellem de enkelte strækni nger som behovet og fordelene tilsiger. Med venlig hilsen Flemming Hansen
Side 2 af 2