Steen Clasen
Rylevænget 3
2880 Bagsværd
[email protected]
Dato
J.nr.
23. februar 2006
442
-
10
Kære Steen Clasen,
Ved brev af 14. januar 2006 har du søgt om dispensation for anvendelse af
Cyklistalarmen, som du og svagstrømsingeniør Jørgen
Klenø har udvi k-
let i fællesskab.
Indledningsvis vil jeg fremhæve, at de t ligger mig meget på sinde at få hi n-
dret ulykker mellem cyklister og højresvingende lastbiler. Derfor har jeg
bedt Havarikommissionen for Vejtrafikulykker (HVU) om at undersøge,
hvad der kan gøres for at forebygge disse tragiske ulykker.
HVU dybdeanalyserer for tiden en række konkrete højresvingsulykker og
vil blandt andet skulle forholde sig til, hvilke tekniske hjælpemidler eller
andre foranstaltninger, der eventuelt kunne have forhindret de enkelte
ulykker i at ske. HVU er specifikt blevet bedt om at undersøge, om tydel i-
gere signalgivning i form af lyd eller lys vil kunne hjælpe.
Jeg kan dog oplyse, at forslaget om lydsignaler, der aktiveres, når lastbiler
blinker til højre eller vens tre, faktisk har været overvejet før . Der er således
tidligere foretaget en høring over spørgsmålet om, hvorvidt en såkaldt a
d-
varselslyskasse skulle kunne tillades monteret på højre side af lastbiler.
Advarselslyskassen ville blinke og vise ordet SVINGER samtidig med, at
den ville afgive et periodisk lydsignal.
Af høringssvarene dengang fremgik det, at der var overvejende betænk e-
ligheder. Betænkelighederne vedrørte den støjmæssige belastning af omg
i-
velserne, forveksling med lydsignal for svagtseende ved lysregulerede fod-
gængerfelter og ved store køretøjer under bakning og at chaufførens agtp
å-
givenhed nedsættes (tro at han har forkørselsret).
Der er på nuværende tidspunkt ikke lovhje mmel til lovligt at installere en
sådan anordning som den omtalte cyklistal arm, jf. færdselsloven § 32, stk.
2. Jeg kan derfor heller ikke give dispensation til anvendelse af cyklist-
alarmen.