Steen Clasen Rylevænget 3 2880 Bagsværd [email protected] Dato J.nr. 23. februar 2006 442 - 10 Kære Steen Clasen, Ved brev af 14. januar 2006 har du søgt om dispensation  for anvendelse af ”Cyklistalarmen”, som du og svagstrømsingeniør Jørgen Klenø har udvi k- let i fællesskab. Indledningsvis vil jeg fremhæve, at de  t ligger mig meget på sinde at få hi  n- dret ulykker mellem cyklister og højresvingende lastbiler.  Derfor har jeg bedt Havarikommissionen for Vejtrafikulykker (HVU) om at undersøge, hvad der kan gøres for at  forebygge disse tragiske ulykker. HVU dybdeanalyserer for tiden en række konkrete højresvingsulykker og vil blandt andet skulle forholde sig til, hvilke tekniske hjælpemidler eller andre foranstaltninger, der eventuelt kunne have forhindret de enkelte ulykker i at ske. HVU er specifikt blevet bedt om at undersøge, om tydel i- gere signalgivning i form af lyd eller lys vil kunne hjælpe. Jeg kan dog oplyse, at forslaget om lydsignaler, der aktiveres, når lastbiler blinker til højre eller vens tre, faktisk har været   overvejet før . Der er således tidligere foretaget en høring over spørgsmålet om, hvorvidt en såkaldt a d- varselslyskasse skulle kunne tillades monteret på højre side af lastbiler. Advarselslyskassen ville blinke og vise ordet SVINGER samtidig med, at den ville afgive et periodisk lydsignal. Af høringssvarene dengang fremgik det, at  der var overvejende betænk  e- ligheder. Betænkelighederne vedrørte den støjmæssige belastning af omg i- velserne, forveksling med lydsignal for svagtseende ved lysregulerede fod- gængerfelter og ved store køretøjer under bakning og at chaufførens agtp å- givenhed nedsættes (”tro at han har forkørselsret”). Der er på nuværende tidspunkt ikke lovhje   mmel til lovligt at installere en sådan anordning som den omtalte cyklistal arm, jf. færdselsloven § 32, stk. 2. Jeg kan derfor heller ikke give dispensation til anvendelse af cyklist- alarmen.
p. 2/2 Jeg vil dog gerne understrege, at uanset de ovenfor nævnte   betænkeligh  e- der er forslaget om lydsignaler altså med i den vifte af mulige til tag, som HVU er blevet bedt om at forholde sig til. HVU’s arbejde ventes afsluttet i løbet af 2006, og jeg vil afvente  HVU’s konklusioner, før jeg tager stilling til, om tekniske indretninger  i stil med ”Cyklistalarmen”  , eventuelt bør tillades eller påb  ydes. Jeg vil afslutningsvis gerne takke for din store interesse og indsats for tra- fiksikkerheden. Med venlig hilsen Flemming Hansen