Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 31. januar 2006 004 - 380 Trafikudvalget har i brev af 16. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 235 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægges i   5 eksemplarer. Spørgsmål 235: "Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel ”SAS -chefen går til angreb på lufthavnens nye ejere" fra Berlingske Tidendes business sektion den 12. januar 2006 samt vedlagte kronik ”Hold kamelen flyvende i Kastrup” fra Berlingske Tidenes magasin sektion den 12. januar 2006 for så vidt angår koncernchef i SAS Jørgen Lidegaards alvorlige kritik af Københavns Luf  t- havne A/S. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Walter Christophersen (DF) og spø r- geren refererer i denne forbindelse endvidere til sin ordførertale onsdag den 7. december, 2005 ved 1. behandlingen af R 4: Transport- og energimini- sterens redegørelse af 9. november 2005 om dansk luftfart. Svar: I den omtalte kronik af Jørgen Lindegaard i Berlingske Tidende den 12. januar 2006, efterlyser Lindegaard blandt andet, at de offentlige myn- digheder efter Macquaries køb  sikrer en effektiv regulering Købe nhavns Lufthavne A/S. Jeg kan godt forstå, at Jørgen Lindegaard gør sig en række overvejelser om, hvad Macquaries køb af aktiema joriteten i Købe nhavns Lufthavn kan komme til at betyde. Som børsnoteret aktieselskab har Københavns Lufthavn et helt naturligt fokus på at sikre et højt afkast af lufthavnsdri  f- ten. Det gælder   dogi princippet uanset om ejerkredsen er dansk eller australsk. Som udgangspunkt fastsættes lufthavnstaksterne i Københavns Luf   t- havn af lufthavnen efter forhandling med luftfartsselskaberne. Hvis ikke parterne kan blive enige, er det Transport- og Energiministeriet som skal tage stilling til fastsættelsen af lufthavn  staksterne.
p. 2/2 Det lykkedes i november 2005 for Københavns Lufthavn og luftfartsse l- skaberne at indgå en frivillig aftale om lufthavnsafgifterne i de næste tre år  (2006-2008). Jeg synes at det er glædeligt, at det er lykkedes parterne at indgå en fr   i- villig aftale, som samlet set medfører et fald i de egentlige  lufthavnsaf- gifter. Og j eg håber, at aftalen kan bidrage til vækst og fremgang for b å- de luftfartsselskaberne og lufthavnen. Den frivillige aftale udløber med udgangen af 2008. I god tid i nden da skal der tages stilling til, hvordan afgifterne i Københavns Luf thavn skal reguleres fremover. I Transport- og Energiministeriet tager vi arbejdet med den fremtidige reguleringsmodel meget seriøst. Ved behandlingen af redegørelsen om dansk luftfart 2015 sagde Wa lter Christophersen i sin ordførertale, at ”Dansk Folkeparti ø   nsker at sikre væksten ved en regulering, der i langt højere grad varetager hensynet til den samfundsmæssige interesse, vi har i, at Københavns Lufthavn u   d- vikler sig og også på sigt kan klare sig   i den internationale konkurren- ce”.  Jeg er helt enig i, at det i høj grad er i samfundet interesse, at K ø- benhavns Lufthavn klarer sig godt i den internationale konkurrence, og jeg mener også, at det må være et vigtigt formål med reguleringen af taksterne i lufthavnen. Transport- og Energiministeriet er sammen med Statens Luftfartsvæsen gået i gang med at  analysere, hvordan reguleringen af Købe nhavns Lufthavne A/S kan tilrettelægges, så reguleringen understøtter luftha v- nens incitament til at arbejde for en positiv trafikal udvikling. Her vil vi naturligvis tale med både Københavns Lufthavn og luftfart  sselskaberne. Vi vil også se på, hvilke erfaringer man har med regulering af afgift  s- fastsættelsen i ude  nlandske lufthavne. Københavns Lufthavn spiller en central  rolle for dansk luftfart og som det fremgår af  den redegørelse, som jeg som jeg gav Folketinget den 9. november 2005 om dansk luftfart, er det mit mål, at Københavns Luf  t- havn i 2015 er et internationalt knudepunkt for flytrafikken i hele Nor- den og Østersø    regionen. Hvis vi skal nå dette mål, skal vi sætte ind på flere fronter. Med afska f- felsen af den statslige passagerafgift (den såkaldte 75 kr’s afgift) har vi taget et stort skridt i den rigtige retning. Med venlig hilsen Flemming Hansen