Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
31. januar 2006
004
-
380
Trafikudvalget har i brev af 16. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål
235 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 235:
"Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel SAS -chefen går til angreb
på lufthavnens nye ejere" fra Berlingske Tidendes business sektion den 12.
januar 2006 samt vedlagte kronik Hold kamelen flyvende i Kastrup fra
Berlingske Tidenes magasin sektion den 12. januar 2006 for så vidt angår
koncernchef i SAS Jørgen Lidegaards alvorlige kritik af Københavns Luf t-
havne A/S.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Walter Christophersen (DF) og spø
r-
geren refererer i denne forbindelse endvidere til sin ordførertale onsdag den
7. december, 2005 ved 1. behandlingen af R 4: Transport- og energimini-
sterens redegørelse af 9. november 2005 om dansk luftfart.
Svar:
I den omtalte kronik af Jørgen Lindegaard i Berlingske Tidende den 12.
januar 2006, efterlyser Lindegaard blandt andet, at de offentlige myn-
digheder efter Macquaries køb sikrer en effektiv regulering Købe nhavns
Lufthavne A/S.
Jeg kan godt forstå, at Jørgen Lindegaard gør sig en række overvejelser
om, hvad Macquaries køb af aktiema joriteten i Købe nhavns Lufthavn
kan komme til at betyde. Som børsnoteret aktieselskab har Københavns
Lufthavn et helt naturligt fokus på at sikre et højt afkast af lufthavnsdri f-
ten. Det gælder dogi princippet
uanset om ejerkredsen er dansk eller
australsk.
Som udgangspunkt fastsættes lufthavnstaksterne i Københavns Luf t-
havn af lufthavnen efter forhandling med luftfartsselskaberne. Hvis ikke
parterne kan blive enige, er det Transport- og Energiministeriet som
skal tage stilling til fastsættelsen af lufthavn staksterne.