Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
1. februar 2006
004
-
378
Trafikudvalget har i brev af 16. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål
234 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 234:
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 13/1-06 fra Dansk Trans-
port og Logistik (DTL) vedr. midtvejsevaluering af Kommissionens Hvid-
bog om Den Europæiske Transportpolitik frem til 2010, jf. TRU alm. Del
bilag 205."
Svar:
Jeg er i vid udstrækning enig i de synspunkter vedr. midtvejsevalueringen
af Kommissionens Hvidbog om den europæiske transportpolitik frem til
2010, som der gives udtryk for i den note af 22. december 2005, som
Dansk Transport og Logistik har fremsendt til Folketingets Trafikudvalg
den 13. januar 2006.
Jeg er enig i, at transportsektoren er central i forbindelse med den fornyede
fokus på Lissabon -processen, idet et effektivt transportsystem har væsen t-
lig betydning for Europas konkurrenceevne på internat ionalt plan og der-
med betingelserne for vækst og beskæftigelse.
Jeg er ligeledes enig i, at der i miljødiskussionen bør fokuseres på at br yde
sammenhængen mellem økonomisk vækst og transportsektorens belas
tning
af miljøet samt fremkommeligheds - og trafiksikkerhedsproblemer.
For så vidt angår spørgsmålet om en ændret fordeling af transportarbejdet
mellem transportformerne støtter jeg som udgangspunkt en omfordeling af
transportarbejdet, hvor der er miljømæssige og økonomiske fordele ved
det. Samtidig må man dog anlægge en realistisk vurdering af overfly t-
ningspotentialets omfang.
Udviklingen af transportinfrastrukturen er en væsentlig fo rudsætning for et
effektivt og sammenhængende europæisk transportsystem.
I denne forbin-
delse er jeg enig i, at landtransportforbindelserne til og fra havne spiller en
vigtig rolle.