Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
31
. januar 2006
004
-
000371
Trafikudvalget har i brev af 12. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål
232
(Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 232:
"Ministeren bedes oplyse, hvor meget det skønsmæssigt vil koste at fors y-
ne de nedlagte stationer i Gadbjerg, Farre og Grejsdal med perronanlæg
lange nok til ét IC3-togsæt, læskur, billetautomat samt skilte og belysning
med henblik på en evt. genåbning."
Svar:
Prisen for åbning af nye stationer afhænger meget af behovet for nye pe r-
ronanlæg, forpladser, adgangsveje, perrontunneller, gangbroer, elevat orer
og sikringsanlæg, der regulerer tog enes standsning på stationerne.
Ses der på erfaringerne fra de senere års etablering af nye stationer andr a-
ger omkostningerne typisk 10-30 mio. kr, men der findes også enkelte e k-
sempler på mindre standsningssteder, der er genåbnet for i størrelsesord e-
nen 5-10 mio. kr. Den statslige udgift til stationerne afhænger naturligvis
også af omfanget af evt. kommunal medfinansiering, idet det i nogen af
projekterne har været praksis, at det er kommunerne, som afholder udgif-
terne til etablering af forpladsanlæg.
Ifølge Trafikstyrelsens vurderinger
ikke er baseret på konkrete an a-
lyser af de nævnte lokaliteter i Gadbjerg, Farre og Grejsdal - vil en evt.
genåbning af stationerne forudsætte etablering af nye perroner, idet de n u-
værende anlæg hverken er høje eller lange nok til den a
ktuelle togdrift. Det
vil således næppe være tilstrækkeligt at etablere perroner, der kun kan b
e-
tjenes af ét IC3-togsæt, idet strækningen allerede i dag befares af læng
ere
tog.
Gadbjerg, Farre og Grejsdal ligger på en enkeltsporet bane. Ved Grejsdal
krydser togene hinanden ved en såkaldt krydsningsstation. S å fremt togene
skal standse på de 3 stationer kan det ikke udelukkes at der skal etableres