Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
7. februar 2006
432
-1
Trafikudvalget har i brev af 6. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål
206 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 206:
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 5. januar 2006 fra Niels
Borglykke, Borglykke Automobiler vedr. Holbækmotorvejen, jf. TRU alm.
Del
Svar:
Niels Borglykke efterlyser i henvendelsen en snarlig afklaring vedrø
motorvejsudvidelsen, da hans virksomhed ved en eventuel ekspropriation
skal flytte.
Jeg kan oplyse, at der blandt forligspartierne (Regeringen, Dansk Folkepar-
ti og Det Radikale Venstre) bag trafikaftalen af 4. november 2005 er aftalt,
at en udvidelse til 8 spor plus nødspor igennem Fløng skal indgå i projektet
vedrørende en udbygning af Holbækmotorvejen me llem Fløng og Roskilde
Vest.
Ministeriet
har
den 7. februar 2006 sendt lovforslag om udbygning af Hol-
bækmotorvejen igennem Fløng og Roskilde Ves t i høring hos de berørte
kommuner.
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til at udbygge Holbækmotorv e-
jen på strækningen mellem Baldersbrønde og Hed
elandsvej fra 4 til 8 spor
og på strækningen mellem Hedelandsvej og Ro skilde Vest fra 4 til 6 spor.
Jeg har desuden fra Vejdirektoratet modtaget nedenstående redegørelse om
de mulige arealmæssige kons ekvenser for Borglykke Automobiler A/S ved
en udbygning af motorvejen til 8 spor igennem Fløng.
Borglykke Automobiler A/S, der efter det oplyste har 12 ansatte, er belig-
gende i Fløng umiddelbart syd for Holbækmotorvejen på et areal mellem
motorvejen og den nuværende østvendte tilkørselsrampe.