Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 7. februar 2006 432 -1 Trafikudvalget har i brev af 6. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 206 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægges i   5 eksemplarer. Spørgsmål 206: "Ministeren bedes kommentere henvendelse af 5. januar 2006 fra Niels Borglykke, Borglykke Automobiler vedr. Holbækmotorvejen, jf. TRU alm. Del – Svar: Niels Borglykke efterlyser i henvendelsen en snarlig afklaring vedrø motorvejsudvidelsen, da hans virksomhed ved en eventuel ekspropriation skal flytte. Jeg kan oplyse, at der blandt forligspartierne (Regeringen, Dansk Folkepar- ti og Det Radikale Venstre) bag trafikaftalen af 4. november 2005 er aftalt, at en udvidelse til 8 spor plus nødspor igennem Fløng   skal indgå i projektet vedrørende en udbygning af Holbækmotorvejen me   llem Fløng og Roskilde Vest. Ministeriet har den 7. februar 2006 sendt lovforslag om udbygning af Hol- bækmotorvejen igennem Fløng og Roskilde Ves   t i høring hos de berørte kommuner. Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til at udbygge Holbækmotorv  e- jen på strækningen mellem Baldersbrønde og Hed elandsvej fra 4 til 8 spor og på strækningen mellem Hedelandsvej og Ro   skilde Vest fra 4 til 6 spor. Jeg har desuden fra Vejdirektoratet modtaget nedenstående redegørelse om de mulige arealmæssige kons  ekvenser for Borglykke Automobiler A/S ved en udbygning af motorvejen til 8 spor igennem Fløng. ” Borglykke Automobiler A/S, der efter det oplyste har 12 ansatte, er belig- gende i Fløng umiddelbart syd for Holbækmotorvejen på et areal mellem motorvejen og den nuværende østvendte tilkørselsrampe.
p. 2/2 Der er den 28. december 1965 tinglyst byggelinjer på ejendommen, dels langs med motorvejen, dels langs tilkørselsrampen. Ud fra det projekt, der er udarbejdet i forbindelse med VVM- undersøgelsen, vil en udvidelse til 8  spor betyde, at to mindre depotbyg- ninger på e jendommen skal nedrives. Depotbygningerne er beliggende på det byggelinjepålagte areal langs motorvejen, og delv is på motorvejsare a- let. Udvidelsen vil betyde, at den fremtidige vejgrænse vil komme meget tæt på virksomhedens salgs - og værkstedsbygning. De  rudover vil den interne logistik på ejendommen blive berørt i nogen grad.   Vejdirektoratet er ikke bekendt med, om det vil være muligt at flytte de aktiviteter, som de pågæ l- dende bygninger anvendes til, til en placering et andet sted på ejen dom- men.. En anden konsekvens af motorvejsprojektet vil være, at den østgående ti l- kørselsrampe, der i dag er nabo til Borglykkes v irksomhed, bliver nedlagt og som følge heraf eventuelt kan tillægges ejendo   mmen, hvor Borglykke Automobiler A/S er placeret. Dette kan først ske, når ra  mpen ikke længere bruges – så der vil formentlig være et tids rum fra arealafståel sen skal ske til et eventuelt tillæg af areal fra rampen kan gennemføres, idet rampen p   å- regnes anvendt til arbejdskørsel ved udby gning af motorvejen. Arealindgrebet kan minimeres ved at etablere en støttevæg langs motorv   e- jen. Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at vurdere   , om det vil hjæ  l- pe på virksomhedens fo rhold totalt set, da det er nødvendigt at se på alle de aktiviteter, der foregår på ejendommen som helhed. Det er ekspropriationskommissionen, der ved en besigtigelsesforretning skal tage stilling til motorvejsprojektet og dermed til indgrebet på eje n- dommen. Ved en senere ekspropriationsforretning vil kommissionen fast- sætte den erstatning, det pågældende indgreb måtte udløse. Det skal for god ordens skyld præciseres, at   der i forbindelse med den ef- terfølgende detailpr ojektering vil kunne forekomme ændringer, der kan influere på ejendommen. Det er bl.a. ikke afklaret, i hvilket o mfang der vil være behov for at skulle bruge et arbejdsareal i anlægsper ioden.” Jeg kan henholde mig til Vejdirektoratets ovennævnte redegørel   se, hvad angår de arealmæssige kons   ekvenser for virksomheden. Med venlig hilsen Flemming Hansen