Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
31. januar 2006
409
-
32
Trafikudvalget har i brev af 6. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål
205 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 205:
"Ministeren bedes amt for amt (samt Københavns og Frederiksberg ko m-
mune og Bornholms regionskommune) oplyse, dels for hvilke vejstrækni n-
ger det fremtidige vejbestyrelsesforhold fortsat er uafklaret, dels hvilke an-
lægsprojekte r, det enkelte amt har opstartet eller igangsat, men som amtet
ikke kan nå at afslutte inden amterne nedlægges den 1. januar 2007. "
Svar:
Ved lov 583 af 24. juni 2005, der udmønter kommunalreformen på vej - og
ekspropriationsområdet, er sket en fo rdeling af amternes nuværende ca.
10.000 km veje mellem staten og kommunerne, idet veje angivet i lovens
bilag 1 den 1. januar 2007 klassificeres som hovedlandeveje (statsveje),
mens amternes øvrige veje klassificeres som kommuneveje.
Grundlaget for fordelingen er d
e veje, som var åbne for trafik ved lovfors-
lagets fremsættelse. Der er ikke åbnet nye amtsveje i tiden mellem lovfor s-
lagets fremsæ ttelse og vedtagelse. Efter lovens vedtagelse har Vejle Amt
åbnet en de lstrækning af Diagonalvejen mellem Uldum og motorvej E4 5.
Spørgsmålet om det fremtidige vejbestyrelsesforhold for denne delstræ
k-
ning indgår i delingsforhandlingerne vedrørende amternes aktiver og pass i-
ver samt rettigheder og pligter.
Transport- og Energiministeriet har ikke herudover kendskab til nye amts-
veje, der åbner inden den 1. januar 2007 , og hvor vejbestyrelsesforholdet er
uafklaret.
I det enkelte amt er der - ligesom på det statslige niveau
å et
en planlægnings - og beslutningsproces vedrørende nye større vejprojekter.
Ud fra oplysninger fra amterne om projekternes stade kan projekterne ind-
deles i følgende hovedgrupper: