Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 27. januar 2006 409 - 33 Trafikudvalget har i brev af 5. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 203 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægges i   5 eksemplarer. Spørgsmål 203: "Det er fra statens side tilkendegivet over for Vejle Amt, at amtet kan af- holde det i budget 206 afsatte beløb til arealerhvervelse m.v. vedr. projektet ”Ldv. 363 Bredsten -Vandel (rute 28)” , men ikke igangsætte selve anlæg s- arbejdet med indgåelse af entreprenørkontrakter m.v. Det fremgår endvid   e- re, at projektet må ses i sammenhæng med en række øvrige projekter på det vejnet, som staten overtager fra amterne. I denne anledning ønskes det o p- lyst, hvornår staten vil træffe beslutn   ing om anlægstidspunktet for vejen  ." Svar: Når Transport - og Energiministeriet ikke har kunnet anbefale overfor In- denrigs- og Sundhedsministeriet, at anlægsarbejdet med motortrafikv  ejen Bredsten-Vandel godkendes igangsat, skyldes det dels de økonomiske fo r- pligtelser og bindinger, som en igangsættelse af projektet isol  eret set vil medføre for staten efter den 1. januar 2007, dels hensynet til at sikre m u- lighed for at foretage en samlet politisk prioritering af nye investeringer på det kommende udvidede statsvejnet. Transport- og Energiministeriet har ud fra samme hensyn overfor Inden- rigs- og Sundhedsministeriet anbefalet, at der på det foreliggende grundlag ikke gives tilladelse til igangsættelse i marken af projekterne Gørløse O m- fartsvej i Frederiksborg Amt, Sunds Omfartsvej i Ringkjøbing Amt samt Slagelse Omfartsvej i Vestsjællands Amt. Jeg kan i den forbindelse oplyse, at der endnu ikke er truffet endelig be- slutning vedrørende overførsel af de amtslige anlægsmidler til henholdsvis kommunerne og staten i forbindelse med kommunalreformen. Det er ikke muligt at sige præcist, hvornår staten vil forholde sig til spørgsmålet om gennemførelsen af motortrafikvejen Bredsten   -Vandel og de øvrige projekter, der er nævnt ovenfor.    Projekterne vil blive inddraget i den samlede langsigtede prioritering vedrørende fremtidige statslige a n-
p. 2/2 lægsinvesteringer på vejområdet. En forudsætning for en stillingtagen   hertil er, at der foreligger en afklaring af størrelsen af de anlægsmidler, der ove   r- føres fra amterne til staten  i forbindelse med kommunalreformen, og at der er sket en generel fastlæggelse af de statslige a  nlægsrammer for   2007 og frem. Med venlig hilsen Flemming Hansen