Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
27. januar 2006
409
-
33
Trafikudvalget har i brev af 5. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål
203 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 203:
"Det er fra statens side tilkendegivet over for Vejle Amt, at amtet kan af-
holde det i budget 206 afsatte beløb til arealerhvervelse m.v. vedr. projektet
Ldv. 363 Bredsten -Vandel (rute 28) , men ikke igangsætte selve anlæg
s-
arbejdet med indgåelse af entreprenørkontrakter m.v. Det fremgår endvid e-
re, at projektet må ses i sammenhæng med en række øvrige projekter på det
vejnet, som staten overtager fra amterne. I denne anledning ønskes det o p-
lyst, hvornår staten vil træffe beslutn ing om anlægstidspunktet for vejen ."
Svar:
Når Transport - og Energiministeriet ikke har kunnet anbefale overfor In-
denrigs- og Sundhedsministeriet, at anlægsarbejdet med motortrafikv ejen
Bredsten-Vandel godkendes igangsat, skyldes det dels de økonomiske fo r-
pligtelser og bindinger, som en igangsættelse af projektet isol eret set vil
medføre for staten efter den 1. januar 2007, dels hensynet til at sikre m u-
lighed for at foretage en samlet politisk prioritering af nye investeringer på
det kommende udvidede statsvejnet.
Transport- og Energiministeriet har ud fra samme hensyn overfor Inden-
rigs- og Sundhedsministeriet anbefalet, at der på det foreliggende grundlag
ikke gives tilladelse til igangsættelse i marken af projekterne Gørløse O
m-
fartsvej i Frederiksborg Amt, Sunds Omfartsvej i Ringkjøbing Amt samt
Slagelse Omfartsvej i Vestsjællands Amt.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at der endnu ikke er truffet endelig be-
slutning vedrørende overførsel af de amtslige anlægsmidler til henholdsvis
kommunerne og staten i forbindelse med kommunalreformen.
Det er ikke muligt at sige præcist, hvornår staten vil forholde sig til
spørgsmålet om gennemførelsen af motortrafikvejen Bredsten -Vandel og
de øvrige projekter, der er nævnt ovenfor. Projekterne vil blive inddraget i
den samlede langsigtede prioritering vedrørende fremtidige statslige a n-