Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 23 .februar 2006 004 - 000366 Trafikudvalget har i brev af 5. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 202 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlæg  ges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 202: "Mener Ministeren, at det er en god ide, når DSB hæver bødetaksten for at køre uden gyldig billet til 600 kr., når det samtidig ikke længere bliver m u- ligt på regionalbanerne at henvende sig til et fast personale, hvis f. eks. bil- letautomaten på stationen er i stykker, og det derfor ikke er muligt at k ø billet inden påstigning. " Svar: DSB har oplyst, at adgangen til at købe billet i toget  er en konsekvens af, at det var for dyrt at opretholde billetsalg på alle stationer  på alle tider af dø  g- net. DSB har desuden oplyst, at man i de seneste år har investeret i at udvide åb ningstiden for billetsalg gennem etablering af Kort og Godt butikker samt adgangen til at købe bi llet uden for stationernes åbningstider både gennem, telefonsalg, der er åbent 24 timer i døgnet 365 dage om året, a   n- skaffelse af nye og forbedrede automater, der er opstillet på samtlige stat i- oner og billetsalg via internettet. DSB har desuden udvidet sit billetsorti- ment med 1- og 2-klipskort, som kan købes i fo rsalg. Endvidere oplyser DSB, at billetsalg i toget er både dyrt og langsommeligt. Især på de korte strækninger medfører bille tsalg i toget, at togpersonalet kun vanskeligt kan nå andre opgaver, hvis der fra hver station skal sælges bare én billet. Det kan ikke undgå at medføre, at både kunder uden billet, der har en intention om at betale, og dem, der måske gerne vil undgå det, i alt for mange tilfælde ikke bliver billetteret og får lejlighed til at købe bi l- let. DSB har i konsekvens heraf fundet det rimeligt at stå fast på hovedre  glen om, at billetten skal købes, inden rejsen påbegyndes, i det mindste for de kortere rejser, og understøtte dette med en regel om, at passagerer uden gyldig billet eller kort skal betale en afgift på  600 kr . Det er det samme be-
p. 2/2 løb, som vil blive opkrævet af f.eks Metro, HUR og Arriva. Ved længere rejser defineret som rejser, der går over Storebælt eller Øresund, kan der fortsat købes standardbillet i toget mod et gebyr på kr. 40. DSB oplyser endvidere, at den særlige adgang til   at købe billet uden gebyr, der gælder for visse handicapgrupper, videreføres. Endelig   t pointerer DSB, at eventuelle fejl på automater selvfølgelig ikke skal ko  mme kunderne til skade. Dette er også en videreførelse af den praksis, der i dag anvendes i DSB. Det skal hertil bemærkes, at Transport  - og Energiministeriet har hen- stillet til, at DSB udviser fleksibilitet og konduite i administrationen af ordningen, således at der ikke sker uberettiget opkrævning af kontrolafgift. DSB har senest oplyst, at man vil indføre en glidende indfasning af ordni n- gen via en 2-3 måneders konduiteperiode. I konduiteperioden vil togpers o- nalet afgøre fra gang til gang, om en rejsende uden billet kan købe en billet med tillæg eller skal have en kontrolafgift. Desuden vil DSB's to gpersonale komme på kursus i det nye ko ncept. På den ne baggrund finder jeg DSB’s dispositioner acceptable. Med venlig hilsen Flemming Hansen