Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 24. januar 2006 404 - 27 Trafikudvalget har i brev af 3. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 200 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægges i   5 eksemplarer. Spørgsmål 200: "Vil ministeren kommentere henvendelsen af 30/12-05 fra Michael Ander- sen vedr. forslag om at samle en række love om offentlige veje i en lov, jf. TRU alm. Del –  bilag 183" Svar: Michael Andersen foreslår, at en række love på vejområdet samles og sammenskrives i én lov. Formålet hermed skulle være, at borgerne får be   d- re indsigt i og et samlet overblik over gældende lovbeste  mmelser, herunder særligt lovbestemmelser vedrørende Folketingets bemyndigelser til tran   s- portministeren til projektering og anlæg af større statslige vejprojekter. Michael Andersen foreslår i den forbindelse, at den eksisterende lov om offentlige veje sammenskrives med anlægs  - og projekteringslovene. Alter- nativt foreslås det, at anlægs   - og projekteringslovene samles i en lov om anlæg af visse hovedveje mv. Hertil vil jeg bemærke følgende: Som udgangspunkt vil jeg gerne fremhæve, at jeg er optaget af  , at lovgiv- ningen på vejområdet er så brugervenlig som mulig.    Ministeriet gennem- før te i 2004 en foranalyse af behovet for ændringer i vejlovgivningen. B  e- slutningen havde baggrund i et ønske om at få tilvejebragt et mere system  a- tisk fundament for overvejelser om ændringer i vejlovgivni  ngen, som kan sikre, at lovgivningen til stadighed er tidssvarende og kan forstås  af bor- gerne og de myndigheder, som administrerer lovgivningen. I grundlaget for foranalysen er også indgået regeringens målsætning om en enklere of fent- lig sektor og færre regler. Foranalysen indeholder overvejelser og anbefalinger til hvordan det frem- tidige lovgivningsarbejde på vej området kan prioriteres og organiseres.  
p. 2/2 Ministeriet er på den baggrund, i samarbejde med Vejdirektoratet, g å et i gang med at tilrettelægge det videre lovgivningsarbejde. Lov om offentlige veje (vejloven) indeholder en række regl  er, der gælder generelt for alle offentlige veje, uanset om der er tale om en kommunevej eller en hovedlandevej (statsvej) eller – indtil 1. januar 2007    – en landevej (amtsvej). Formålet med disse regler er at fastsætte de generelle rammer for vejbestyrelsernes administration af vejene. Projekterings- og anlægsl  o- ve har et helt andet formål, ne mlig at bemyndige ministeren til at anlægge store vejprojekter. Hvis vejlovens generelle regler og anlægsl  ovene skulle skrives sammen og ændres, hver gang et nyt størr   e anlæg skulle vedtages, ville det give en meget besværlig lovgivningsproces. Det ville heller ikke skabe mere brugervenlighed for den borger, der vil sætte sig ind i ko  m- mende vejprojekter, blandt andet fordi de kommunale veje ikke ville være beskrevet. På denne baggrund vurderer  jeg, at det ikke er hensigtsmæssigt at foretage en sammenskrivning af den samlede vej- og anlægslovgivning, eller en sammenskrivning af de enkelte anlægslove. Supplerende kan jeg nævne, at der via Transport  - og Energiministeriets hjemmeside er adgang til Retsinformation, hvor gældende lovgivning er offentliggjort, herunder anlægslovene. Jeg kan ligeledes nævne, at de statslige vejplaner fremgår af amternes reg   i- onsplaner, så det ad de nne vej er muligt at blive oplyst om gældende pla  n- lægningsgrundlag. Dette gælder også de statslige, amt slige og kommunale vejanlæg, der ikke er lovgivet særskilt om. Med venlig hilsen Flemming Hansen