|
|
||
Christiansborg 1240 København K |
|
|
|
Trafikudvalget har i brev af 5. oktober 2005 stillet mig følgende spørgsmål 2 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./.        Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
"Ministeren bedes redegøre for gennemførelsen af ATC togstop-projektet, de foreløbige erfaringer, hvornår der påtænkes gennemført en egentlig evaluering og om ATC togstop påtænkes udvidet til andre strækninger."
ATC-togstop er et udviklingsprojekt med det formål at udvikle et alternativt togkontrolsystem i forhold til fuld udbygning med ATC - beregnet til brug på lokal- og regionalbaner, og med en væsentlig lavere investering end ved fuld udbygning med ATC.
Projektets forløb - såvel tidsmæssigt som økonomisk - har været stærkt påvirket af den overordnede beslutning om at gennemføre et parallelt forløb med både udvikling af ATC-togstop (udvikling af koncept, principper og tekniske systemer) og anlægsprojekt for ATC-togstop (fysisk etablering af ATC-togstop på de 4 strækninger).
ATC-togstop blev ibrugtaget på strækningerne Vejle - Holstebro og Esbjerg - Struer den 17. december 2004, på strækningen Århus - Grenå den 16. januar 2005 og på strækningen Odense - Svendborg den 28. januar 2005. Anlæggene er ibrugtaget med en betinget ibrugtagningstilladelse fra Trafikstyrelsen.
I løbet af 2005 har Banedanmark foretaget en driftsteknisk opfølgning, og foretaget mindre justeringer i opbygningen af de enkelte anlæg, samt udarbejdet dokumentation som skal danne grundlag for den endelige godkendelse. Ifølge Banedanmark er dette arbejde ikke afsluttet endnu.
Efter aftale med Trafikstyrelsen overvåges anlæggene, indtil der foreligger en endelig godkendelse af anlægsbestemmelser, som forventes at foreligge i begyndelsen af 2006.
Der er ikke konkrete planer om at anvende ATC-togstop på andre strækninger, end de strækninger der har ATC-togstop i dag.
Trafikstyrelsen udarbejdede i maj 2005 en rapport der angav, hvordan man kunne prioritere de strækninger der ikke har ATC-togstop, hvis man ville udvide ATC-t systemet til at omfatte flere end de nuværende strækninger. Der blev udarbejdet 4 forskellige prioriteringsgrundlag. Prioriteringerne var baseret på hvor risikoen for et uheld eller en ulykke kunne reduceres mest, hvor man fik mest reduktion af risikoen for et uheld for pengene samt hvor der var den bedste cost-benefit ved etablering af ATC-togstop. Resultatet af alle fire prioriteringsgrundlag var næsten ens, hvorfor prioriteringen synes ret stabil. De 4 højst prioriterede strækninger var (prioriteret fra 1 til 4): Aalborg – Frederikshavn, Roskilde - Køge – Næstved, Skanderborg – Herning og Langå – Struer.
På europæisk plan arbejdes der med at harmonisere de forskellige landes togkontrolsystemer. I det fælleseuropæiske system kaldet ETCS (European Train Control System) indgår også et system kaldet ETCS niveau 1 limited supervision. Dette system svarer til det danske ATC-togstop. Trafikstyrelsen har på den baggrund udarbejdet et beslutningsoplæg for overgang fra de danske systemer til de fælleseuropæiske, og i denne plan indgår også en overgang fra ATC-togstop til ETCS niveau 1 limited supervision.