Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
19. januar 2006
004
-
000367
Trafikudvalget har i brev af 3. januar 2006 stillet mig følgende spørgsmål
199
(Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 199:
Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel fra Roskilde Avis, onsdag
28. december 2005: Pendlerproblemer.
Svar:
I det pågældende indlæg fra Roskilde Avis skriver
Ole Stampe Rasmussen,
at de fremlagte løsningsforslag til u dvidelse af banekapaciteten mellem
København og Ringsted indebærer nogle astronomiske investeringer og
nogle voldsomme gener for de stakkels mennesker, som er så uheldige at
bo i nærheden af de foreslåede udvidelser. På den baggrund foreslås i st
e-
det nogle beskedne og effektive hu smandsløsninger, bl.a. at presse flere
tog ind på den eksisterende bane samt at køre længere tog med flere sidd
e-
pladser.
Jeg er enig i, at der er tale om store beslutninger, og at det er vigtigt at tage
hensyn til mulige gener for både togpassagerer og trafika nlæggenes naboer,
når forskellige trafikløsninger overvejes. Jeg er dog uenig i, at kapacitet s-
problemet mellem København og Ringsted blot kan løses ved at presse fl e-
re tog ind på den eksisterende bane.
Den teoretisk tætte st mulige afstand, som to tog kan køre efter hi nanden
mellem København og Roskilde er, som Ole Stampe Rasmussen korrekt
skriver, ca. 2 minutter. Da der i dag kun kører op til 12 pe rsontog i timen
(gennemsnitligt et persontog hver 5. minut), mener han, at det burde være
muligt at presse mindst fem tog ekstra ind i timen. Derved overser Ole
Stampe Rasmussen imidlertid, at det er nødvendig at have en kapacitet s-
buffer, der skal forhindre selv de mindste småforsinkelser i at forplante sig
til de øvrige tog på ba nenettet. Desuden medfører forskelle i togenes ha-
stighed og standsningsmø nster at der anvendes mere banekapacitet.