Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 19 . januar 2006 004 - 000363 Trafikudvalget har i brev af 23. december 2005 stillet mig følgende spørgsmål   198 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægge  s i 5 eksemplarer. Spørgsmål   198: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. december 2005 fra Borgmester Kurt Rosner, Rønnede kommune vedr. strategianalyse Købe  n- havn – " Svar: Jeg har ingen faktuelle bemærkninge  r til indholdet af henvendelsen fra Rønnede kommune , som jeg synes er i tråd med en tilsvarende  henvendelse fra Køge kommune jf. mit svar på spørgsmål 135. Der oplistes også i dette tilfælde en række forhold , som jeg finder i god overensstemmelse med resultatet af den af Trafikstyrelsen gennemførte strategianalyse for baneudbygning København  – Det er rigtigt, at Nybygningsløsningen vil give den største kapacitetsfo  r- bedring, og indeholder den største regularitet i regional - og landsdelstrafik- ken. Den giver også muligheder for frekvensforbedringer. Det er også korrekt at Nybygningsløsningen udvi  ser den højeste samfund s- økonomiske rentabilitet mellem de undersøgte lø   sninger - når der ses bort fra S-togsløsningen. Hvad angår henvisningen til strategiana lysens regionaløkonomiske vurd e- ring af at Nybygningsløsningen kan  rumme negative konsekvenser for til- gængeligheden   mellem Sydsjælland og dele af Københavns amt   , kan jeg bekræfte  , at det skyldes det prioriterede køreplaneksempel, hvor tog me l- lem Nykø lster og København via Roskilde ikke er forudsat at standse i Høje Taastrup, mod til gengæld at opnå hurtigere re jsetid ved at spare det pågældende stop. Der er ikke noget teknisk eller øk onomisk til hinder for et alternativt standsningsmønster.  Som oplyst i mit svar på
Side 2 af 2 spørgsmål 135  , så skal der i  forbindelse med det videre arbejde i Strategi- analysen undersøges muligheder for alternative standsningsmønstre og vurdering af konsekvenserne herved. Jeg noterer mig, at kommunen ser frem til en debat om de forskellige ud- bygningsmodeller for banekapaciteten, og jeg ser henvendelsen som et bi- drag til denne. Jeg er sikker på  at debatten vil blomstre i løbet af foråret   2006frem mod 1. juli, hvor vi senest skal træffe beslutning om iværksættelse af VVM- undersøgelse o g dermed fremtiden for baneudbygningen København  – Ringsted. Med venlig hilsen Flemming Hansen