Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
19
. januar 2006
004
-
000363
Trafikudvalget har i brev af 23. december 2005 stillet mig følgende
spørgsmål 198 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægge s i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 198:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. december 2005 fra
Borgmester Kurt Rosner, Rønnede kommune vedr. strategianalyse Købe n-
havn
"
Svar:
Jeg har ingen faktuelle bemærkninge r til indholdet af henvendelsen fra
Rønnede kommune , som jeg synes er i tråd med en tilsvarende henvendelse
fra Køge kommune jf. mit svar på spørgsmål 135.
Der oplistes også i dette tilfælde en række forhold
, som jeg finder i god
overensstemmelse med resultatet af den af Trafikstyrelsen gennemførte
strategianalyse for baneudbygning København
Det er rigtigt, at Nybygningsløsningen vil give den største kapacitetsfo r-
bedring, og indeholder den største regularitet i regional - og landsdelstrafik-
ken. Den giver også muligheder for frekvensforbedringer.
Det er også korrekt at Nybygningsløsningen udvi ser den højeste samfund s-
økonomiske rentabilitet mellem de undersøgte lø sninger - når der ses bort
fra S-togsløsningen.
Hvad angår henvisningen til strategiana lysens regionaløkonomiske vurd e-
ring af at Nybygningsløsningen kan rumme negative konsekvenser for til-
gængeligheden mellem Sydsjælland og dele af Københavns amt , kan jeg
bekræfte , at det skyldes det prioriterede køreplaneksempel, hvor tog me l-
lem Nykø
lster og København via Roskilde ikke er forudsat at
standse i Høje Taastrup, mod til gengæld at opnå hurtigere re
jsetid ved at
spare det pågældende stop. Der er ikke noget teknisk eller øk
onomisk til
hinder for et alternativt standsningsmønster. Som oplyst i mit svar på