Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
19. januar 2006
004
-
364
Trafikudvalget har i brev af 21. december 2005 stillet mig følgende spørg s-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 195:
" Under henvisning til referatet fra Rådsmødet (transport, telekommunik a-
tion og energi) den 5. december 2005 bedes ministeren vedr. dagsordenens
punkt 1 om Galileo, sende udvalget en uddybende redegørelse for proje k-
tets status, og kommende etaper frem mod endelig ibrugtagning i 2010,
oplyse hvad benyttelse vil koste (evt. afhængigt af benyttelsesgrad - og
form), samt oplyse hvilke overvågningsopgaver m.v. systemet vil kunne
løse (f.eks. om man i Tyskland vil kunne benytte det i forbindelse med op-
krævning af MAUTen). "
Svar:
Galileo-programmet er et europæisk satellitbaseret radionavigationssystem,
der vil bygge på en konstellation af 30 satellitter i kredsløb om jorden. S y-
stemet vil have kontinuerlig global dækning, dvs. system et er verdensom-
spændende. Radionavigationssignalerne, som udsendes af satellitterne, vil
blive styret af jordstationer.
Der er tale om et civilt system.
Prisen for Galileo-systemet vides først, når systemet er færdigetableret.
Kommissionen angiver i en brochure fra 2005 (Galileo
Programme for Global Navigation Services), at systemets pris vil ligge på
et niveau omkring 3,4 mia. € ( ca. 25,5 mia. DKK), hvilket Kommissionen
- anfører er billigere end den faste Ør e-
sundsforbindelse, svarer nogenlunde til 150 km motorvej eller til Heath-
rows 5. terminal.
Fællesskabet arbejder på at udbrede systemet til og så at blive et verden s-
omspændende samarbejde, dvs. ved at knytte tredjelande til projektet. Der
er underskrevet aftaler med Kina, Israel og Ukraine, og forhandlinger med
en lang række andre tredjelande
orea,