Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 13 . januar 2006 004 - 000360 Trafikudvalget har i brev af 21. december 2005 stillet mig følgende spørgsmål 194 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 194: "Kan ministeren bekræfte, at DSB lukker børneområderne i IC3 -togene, og i så fald forklare hvorfor og oplyse, hvordan man så sikrer en attraktiv rejse for de yngste brugere af den kollektive trafik?" Svar: Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der bekræfter, at det nuværende bø   r- neareal i IC3 togene vil blive inddraget til almindelige siddepladser. Dette sker i forbindelse med modernisering af IC3 togene til indsættelse i regi  o- naltrafikken – 4 i fjerntrafikken. DSB oplyser endvidere, at børnearealet var en del af IC3 togenes oprind e- lige indretning, da togene blev sat i drift fra 1991 og rettet mod togenes anvendelse i fjerntrafikken. Baggrunden for omdannelsen er både de kort e- re rejsetider i regionaltrafikken sammenlignet med fjerntrafikken og det forhold, at der ikke mindst i myldretiderne er behov for alle de siddeplad- ser, der kan fremskaffes for at sikre så mange kunder som muligt en ko m- fortabel rejse. Inddragelsen af legearealet til siddepladser skal også ses i lyset af, at der ved ændringen bliver inddraget siddepladser med henblik på at skabe flere pladser til cykler og barnevogne for bedre at kunne imød e- komme den voksende efterspør gsel efter plads hertil. DSB har undersøgt mulighederne fo r at gøre legearealet fleksibelt, så der kunne veksles mellem siddepladser og legearealer, men fandt ikke, at de muligheder, der kunne tilbydes, på et forsvarligt grundlag kunne kombinere fleksibilitet og robusthed.
p. 2/2 IC4 togene anskaffes uden særskilt lege  areal, og DSB bearbejder for tiden mulighederne for at kunne give de mindste passagerer et attraktivt tilbud om aktivitet og underholdning på rejsen. Jeg skal henholde mig til DSB’s oplysninger. Med venlig hilsen Flemming Hansen