5
Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
18. januar 2006
004
-
361
Trafikudvalget har i brev af 21.dec ember 2005 stillet mig følgende spørg s-
mål 193 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 193:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19
.
december 2005 fra
Danske Busvognmænd vedrørende konkurrenceforhold for landets turist-
vognmænd , jf. TRU
alm. del
- bilag 173."
Svar:
Danske Busvognmænd har i henvendelse af 19
.dec
ember 2005 anført, at
busbranchen, herunder særligt turistkørselsbranchen, i 2005 har o plevet et
katastrofalt ringe år. Hovedårsagerne til dette er ifølge DB de to sovebus-
ulykker i 2004 med efterfølgende nye re gler for sovebusser samt den store
andel af busser, der udfører ikke -erhvervsmæssig kørsel , der findes i Dan-
mark.
Må j eg indledningsvis bemærke, at jeg er meget opmærksom på den udvi k-
ling, som busbranchen
oplever. Men man må se i øjnene, at blandt andet udviklingen på luftfart s-
siden med øget udbud af lavprisbilletter gør det vanskeligt for turistvog n-
mændene at konkurrere på det internationale re jsemarked.
De skærpede krav til sovebusser havde sit udspring i to meget alvorlige
ulykker i 2004, hvor for høj hastighed spillede en afgørende rolle. Det var
nødvendig t at gribe ind med nye regler fra dansk side. Tyske regler gjorde
det samtidig uattraktivt at indrette nyere busser som sovebusser, da busser-
ne ikke må køre med liggende passagerer i Ty skland. Dette begrænser selv-
følgelig anvendelsesmulighederne for sovebusser.
Der er af sikkerhedsmæssige og konkurrencemæssige grunde behov for
fælles EU -regler for indretning og brug af sovebusser. Derfor har Danmark
foreslået EU at tage spørgsmålet op og har fået støtte fra Tyskland, men der
er ikke sket nogen afklaring af, om EU skal arbejde hen imod en dansk lø s-
ning med tekniske krav eller en tysk lø sning med forbud.