Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København k Dato J.nr. 11. januar 2006 109 - 14 Trafikudvalget har i brev af 20. december 2005 stillet mig følgende spørg  s- mål 192 (Alm. del  – ./.  Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 1  92: ” Ministeren bedes kommenterer henvendelse af 19. december 2005 fra Mi- chael Wengel-Nielsen, Rederiforeningen for mindre skibe, j. TRU alm. Del .” Svar: Der gives i brevet udtryk for, at det er uhensigtsmæssigt, at der tillades specialtransporter ad landevejen mellem to havne, da det vil medføre mi n- dre belastning af vejnettet i form af kødannelser og vejslid, såfremt tran  s- porten blev gennemført af søv  ejen. Det fremgår endvidere, at det er oplyst, at der i Tyskland alene gives tilladelse til specialtransporter ad vej, hvis der ikke er noget reelt alternativ. Færdselsstyrelsen har oplyst,   at tilladelse til særtransport i Danmark i he  n- hold til færdselsloven   forudsætter till  adelse fra politiet, og for at opnå  en tilladelse fordrer det, at transporten ikke med rimelighed vil kunne kræ  ves gennemført på a  nden måde. Af bekendtgørelsen om særtransport fremgår, at a fgørelsen skal hvile på en afvejning af transportørens  økonomiske interesse i at gennemføre transpo  r- ten på billigste måde, mod hensynet til færdselssikkerheden. Ved afvejnin- gen skal indgå: 1. Hvor lang strækning, der skal køres   . 2. I hvilket omfang færdselssikkerheden for de øvrige trafikanter ne   d- sættes  . 3. I hvilket omfang det er nødvendigt at lave særlige færds elsregule- rende foranstaltninger for den øvrige trafik .
p. 2/3 4. Hvilke øvrige sa mfundsmæssige tab og omkostninger ved særtransportens gennemførelse   . 5. Hvorvidt det er økonomisk og praktisk muligt at anvende en a nden transportmåde (f .eks. skib eller tog). Som det fremgår af disse regler, foretages den ønskede afvejning aller  ede i dag. Rederiforeningen for mindre skibe finder, at det er afgørende , at en eventu- el kørsel med modulvogntog ikke begrænses til meget snævre geograf iske områder, hvorved mulighederne for interm odalitet hæmmes. Jeg kan oplyse, at det danske vejnet, i modsætning til det svenske, ikke   er dimensioneret til modulvogntog. Der kræves mere plads for at pa  ssere rundkørsler og til at svinge, uden at komme over i den modsatte vog nbane. Disse problemer er størst i byer. Jo større vejnet  , der inddrages, jo dyrere vil det blive at sikre trafikalt acceptable forhold. I Transport- og Energiministeriets udredning om modulvogntog fra marts 2004 blev der peget på  et begrænset vejnet  , som på den ene side in ddrager væsentlige omkoblingspladser og betjener væsentlige dele af de overor d- nede godsstrømme, og på den anden side begrænser omkostninge rne til de nødvendige ændringer af vejnettet.    Det begrænsede vejnet består hoveds   a- gelig af motorvejsnettet, E-vejnettet og dette nets porte til vore nabolande. Dette vejnet tager endvidere hensyn til trafikafviklingsmæssige og trafi  k- sikkerhedsmæssige forhold. Jeg er opmærksom på,    at der fra erhvervskredse mange steder i landet er stor interesse for at forbedre mulighederne for adgang til et eventuelt frem- tidigt ”modulvogntogsnet”. Der er truffet beslutning om igangsættelse af et begrænset treårigt forsøg med modulvogntog, der forventes igangsat medio 2006. Den første del o m- fatter kørsel over Øresundsbron til Cargo Centeret i Kastru    p lufthavn, og anden del vedrører adgang til, at havne kan etablere omkoblingspladser med henblik på at modtage modulvogntog fra Sver ige. Transport- og Energiministeriet har nedsat en arbejdsgruppe med henblik på at afdække mulighederne for en udvidelse a   f den vedtagne forsøgsor d- ning med modulvogntog. I denne arbejdsgruppe deltager repræsentanter fra Dansk Transport og Logistik og Dansk Industri. Arbejdsgruppen undersøge r, hvorvidt der kan etableres omkoblingspladser til modulvogntog med gods til/fra Sverige med en hensigtsmæssig plac  e- ring eksempelvis i tilknytning til eksisterende transportcentre, og om der er
p. 3/3 andre konkrete strækninger internt i Da  nmark, der på kort sigt vil kunne inddrages i en forsøgsordning. Det tilstræb  es, at arbejdsgruppen i løbet af  de kommende måneder  vil kun- ne afslutte arbejdet med en belysning af mulighederne for udvidelser af forsøgsordningen og en eve ntuel anbefaling heraf. Jeg vil derfor afvente arbejdsgruppens overvejelser, før der tages end eligt stilling til, om forsøgsordnin gen med modulvogntog skal udvides yderlige- re. Med venlig hilsen Flemming Hansen