Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København k
Dato
J.nr.
11. januar 2006
109
-
14
Trafikudvalget har i brev af 20. december 2005 stillet mig følgende spørg s-
mål 192 (Alm. del
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 1 92:
Ministeren bedes kommenterer henvendelse af 19. december 2005 fra Mi-
chael Wengel-Nielsen, Rederiforeningen for mindre skibe, j. TRU alm. Del
.
Svar:
Der gives i brevet udtryk for, at det er uhensigtsmæssigt, at der tillades
specialtransporter ad landevejen mellem to havne, da det vil medføre mi n-
dre belastning af vejnettet i form af kødannelser og vejslid, såfremt tran s-
porten blev gennemført af søv ejen. Det fremgår endvidere, at det er oplyst,
at der i Tyskland alene gives tilladelse til specialtransporter ad vej, hvis der
ikke er noget reelt alternativ.
Færdselsstyrelsen har oplyst, at tilladelse til særtransport i Danmark i he n-
hold til færdselsloven forudsætter till adelse fra politiet, og for at opnå en
tilladelse fordrer det, at transporten ikke med rimelighed vil kunne kræ ves
gennemført på a nden måde.
Af bekendtgørelsen om særtransport fremgår, at a
fgørelsen skal hvile på en
afvejning af transportørens økonomiske interesse i at gennemføre transpo r-
ten på billigste måde, mod hensynet til færdselssikkerheden.
Ved afvejnin-
gen skal indgå:
1.
Hvor lang strækning, der skal køres .
2.
I hvilket omfang færdselssikkerheden for de øvrige trafikanter ne d-
sættes .
3.
I hvilket omfang det er nødvendigt at lave særlige færds
elsregule-
rende foranstaltninger for den øvrige trafik .