Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
20
. januar 2006
004
-
357
Trafikudvalget har i brev af 19. december 2005 stillet mig følgende
spørgsmål 191 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægg es i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 191:
"Vil ministeren udarbejde en oversigt over det månedlige antal bomsvigt
og andre sikkerhedssvigt på Grenåbanen for årene 2000 -2005, samt oplyse
antallet specifikt på overkørslerne ved Grenåvej hhv. Vestre Strandallé i
Årh us?"
Svar:
Hermed vedlægger jeg som svar oversigter over:
Sikringsfejl på Grenåbanen 2000
, og
Fejl ved overkørslerne på hhv. Grenåvej og Vestre Strandallé 2000
(Bilag 2).
Jeg kan i forbindelse med mit svar på ovenstående oplyse, a t bomsvigt
fortolkes som fejl ved overkørsel, mens andre sikkerhed sbrist fortolkes
som fejl ved øvrige tekniske anlæg (stationssikringsa nlæg, linieblokanlæg,
ATC
-
togstop-anlæg og fjernstyring sanlæg).
Jeg kan i øvrigt bemærke, at alle overkørselsfejl er talt med, også fejl ved
advarselssignalanlæg som ikke har bomme, men kun lanterner mod vej si-
den.
Endvidere kan jeg bemærke, at en overkørselsfejl kan have kortere eller
læ ngere fejlretningstid, og det er således muligt, at mere end et tog har
skullet passere en overkørsel med fejl.
Baggrunden for fortolkningen af andre sikkerhedssvigt skal ses i lyset af,
at den primære sikkerhed på Grenåbanen udgøres af tekniske systemer.
Ved svigt i disse tekniske systemer træder en række sikkerhedsregler i
kraft, og derved ligger sikkerheden på et menneske (stationsbestyreren eller
lokomotivfør eren) i stedet for i et teknisk system. Med andre ord betyder