Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 20 . januar 2006 004 - 357 Trafikudvalget har i brev af 19. december 2005 stillet mig følgende spørgsmål 191 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægg  es i 5 eksemplarer. Spørgsmål 191: "Vil ministeren udarbejde en oversigt over det månedlige antal bomsvigt og andre sikkerhedssvigt på Grenåbanen for årene 2000   -2005, samt oplyse antallet specifikt på overkørslerne ved Grenåvej hhv. Vestre Strandallé i Årh  us?" Svar: Hermed vedlægger jeg   som svar oversigter over: Sikringsfejl på Grenåbanen 2000   – , og Fejl ved overkørslerne på hhv. Grenåvej og Vestre Strandallé 2000 (Bilag 2). Jeg kan i forbindelse med mit svar på ovenstående oplyse, a  t ”bomsvigt” fortolkes som fejl ved overkørsel, mens ”andre sikkerhed  sbrist” fortolkes som fejl ved øvrige tekniske anlæg (stationssikringsa   nlæg, linieblokanlæg, ATC - togstop-anlæg og fjernstyring  sanlæg). Jeg kan i øvrigt  bemærke, at alle overkørselsfejl er    talt med, også fejl ved advarselssignalanlæg som ikke har bomme, men kun lanterner mod vej  si- den. Endvidere kan jeg bemærke, at en overkørselsfejl kan have kortere eller læ  ngere fejlretningstid, og det er således muligt, at mere end et tog har skullet passere en overkørsel med fejl. Baggrunden for fortolkningen af ”andre sikkerhedssvigt” skal ses i lyset af, at den primære sikkerhed på Grenåbanen udgøres af tekniske systemer. Ved svigt i disse tekniske systemer træder en række sikkerhedsregler i kraft, og derved ligger sikkerheden på et menneske (stationsbestyreren eller lokomotivfør eren) i stedet for i et teknisk system. Med andre ord betyder
p. 2/2 det, at der nødvendigvis ikke i alle tilfælde har været tale om en farlig sit u- ation i forbindelse med et teknisk sikkerhedssvigt. I forhold til bilagenes opgørelse af det samlede antal sikkerhedssvigt på Grenåbanen er der foretaget en opdeling på følgende sikkerhedsanlæg: Overkørselsanlæg:  niveauoverkørsel  med  hel -,  halvbomsanlæg  e  l- ler advarselssignalanlæg, Stationssikringsanlæg: anlæg, som bl.a. styrer sporskifter og sign a- ler på en stat ion, Linieblokanlæg:  sikringsanlæg,  som  sikrer  togenes  kørsel  mellem to stationer, ATC-togstop-anlæg:   togkontrolanlæg,   dvs.   overbygning   på   si k- ringsanlæg,  som  sikrer,  at  tog  nedbremses  ved    f.eks.  passage  af STOP-signal, og Fjernstyringsanlæg: anlæg, som fra centralt sted (i dette tilfælde Århus) styrer flere stationssikringsanlæg og linieblokanlæg. Endv i- dere kan bl.a. teknisk tilstand på f.eks. overkø  rselsanlæg ses. Årsagen til udviklingen   ultimo 2004 og primo 2005 skyldes lukningen af Grenåbanen i forbindelse med fornyelse  og problemer ved den efterfølge n- de genåbning af banen.  Jeg noterer mig, at antallet af fejl i 2. halvår 2005 er faldet til et niveau svarende til perioden før lukningen. Med venlig hilsen Flemming Hansen