Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
16. januar 2006
004
-
356
Trafikudvalget har i brev af 14. december 2005 stillet mig følgende
spørgsmål 189 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægg es i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 189:
"Ministeren bedes kommentere vedlagte leder fra DTLs blad (transport &
Logistik), nr. 12, 2005: Savner strategi for hele transporterhvervet."
Svar:
Jeg har stor forståelse for de synspunkter, der kommer til udtryk i l ederen i
DTLs medlemsblad nr. 12 fra 2005, og jeg er enig i at de forskellige
transportformer har en stor betydning for udviklingen af det danske vel-
færdssamfund , og at der skal tænkes i helheder . Det er en central pointe, at
vi har brug for alle transportformer, hvis de fremtidige udfordringer på
transportområdet skal håndteres effektivt.
Godstransporterhvervet bidrager væsentligt til at skabe mobilitet, vækst og
velstand i det danske samfund, og er derfor en nøglespiller i den fortsatte
udvikling i Danmark og i den globale økonomi. Danmarks aktive deltagel-
se i globaliseringen kræver at vi har et effektivt transporterhverv og effe k-
tive transportsystemer.
En af de væsentligste opgaver for mig s om transportminister er netop at
arbejde for konkurrencedygtige og solide rammevilkår for transporterhve r-
vene i Danmark.
Det er ikke nogen ny opgave, og mange af Transport- og Energiministeriets
initiativer, tiltag og aktiviteter er således direkte rettet mod at skabe bedre
rammevilkå r for godstransporterhvervet. Mit ministerium arbejder dagligt
på at styrke de forskellige transportformer.
Det handler om flere forskellige indsatsområder: Vi skal have en velud-
bygget i
nfrastruktur, d
e enkelte transportformer skal være så effektive som
muligt,vi skal have effektive transportcentre og barrierer for samspil mel-
lem transportformerne skal så vidt muligt reduceres . Disse indsatsområder
kræver et langt sejt træk med et bredt spektrum af analyser og initi
ativer fra
såvel den offentlige sektor som det private erhvervsliv .