Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
16. januar 2006
432
-
24
Trafikudvalget har i brev af 13. december 2005 stillet mig følgende
spørgsmål 182 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 182:
"Vil ministeren redegøre for den forventede trafikmængde på den planlagte
motorvej til Sønderborg sammenlignet med andre planlagte og igangv æ-
rende motorveje?"
Svar:
Den forventede trafikintensitet på den planlagte motorvej mellem Kliplev
og Sønderbor g er ifølge Sønderjyllands Amt, baseret på 2015 -trafiktal, be-
regnet til mellem 18.000 og 25.000 køretøjer i årsdøgntrafik ved Sønde
r-
borg og i størrelsesordenen 9.0 00 køretøjer i årsdøgntrafik omkring
Kl
i
plev
ved motorvej E 45.
De beregnede trafiktal på de e nkelte delstrækninger af motorvejen kan ses
på amtets hjemmeside om m otorvejen: www.vejetilals.sja.dk
Til sammenligning af disse tal kan det oplyses, at der på den planlagte m o-
torvejsstrækning Riis -Ølholm -Vejle i 2015-trafiktal forventes en år s-
døgntrafik på i størrelsesordenen 20.000 køretøjer mellem Ølholm og Vejle
og i størrelsesordenen 17.000 køretøjer på strækningen mellem Riis og Ø
l-
holm.
Endvidere kan til sammenligning oplyses, at lovforslaget for motorvejs-
strækningen Oden se-Svendborg, som pt. er under anlæg, var baseret på en
forventet årsdøgntrafik på 20 -22.000 køretøjer på delstrækningen me
llem
Odense og Ringe og i størrelsesordenen 14 -17.000 køretøjer på de rest e-
rende delstrækninger.
Endelig kan oplyses, at det fremgår af ændring slovforslaget for Herning N-
Brande fra 2002, hvormed strækningen blev ændret fra motortrafikvej til
motorvej, at der for denne strækning på fremsættelsestidspunktet forvent e-
des i størrelsesordenen 7 -15.000 kør etøjer pr. døgn p å delstrækningen no
rd