Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 16. januar 2006 432 - 24 Trafikudvalget har i brev af 13. december 2005 stillet mig følgende spørgsmål 182 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægges   i 5 eksemplarer. Spørgsmål 182: "Vil ministeren redegøre for den forventede trafikmængde på den planlagte motorvej til Sønderborg sammenlignet med andre planlagte og igangv æ- rende motorveje?" Svar: Den forventede trafikintensitet på den planlagte motorvej  mellem Kliplev og Sønderbor g er ifølge Sønderjyllands Amt,   baseret på 2015 -trafiktal, be- regnet til mellem 18.000 og 25.000 køretøjer i årsdøgntrafik ved Sønde r- borg og i størrelsesordenen 9.0 00 køretøjer i årsdøgntrafik omkring Kl i plev ved motorvej E 45. De beregnede trafiktal på de e nkelte delstrækninger af motorvejen kan ses på amtets hjemmeside om m otorvejen: www.vejetilals.sja.dk Til sammenligning af disse tal kan det oplyses, at der på den planlagte m o- torvejsstrækning Riis  -Ølholm  -Vejle i 2015-trafiktal forventes en år s- døgntrafik på i størrelsesordenen 20.000 køretøjer mellem Ølholm og Vejle og i størrelsesordenen 17.000 køretøjer på strækningen mellem Riis og Ø l- holm. Endvidere kan til sammenligning oplyses, at lovforslaget for motorvejs- strækningen Oden  se-Svendborg, som pt. er under anlæg,   var baseret på en forventet årsdøgntrafik på 20   -22.000 køretøjer på delstrækningen me llem Odense og Ringe og i størrelsesordenen 14 -17.000 køretøjer på de rest   e- rende delstrækninger. Endelig kan oplyses, at det fremgår  af ændring  slovforslaget for Herning N- Brande fra 2002, hvormed strækningen blev ændret fra motortrafikvej til motorvej, at der for denne strækning   på fremsættelsestidspunktet forvent   e- des i størrelsesordenen 7 -15.000 kør etøjer pr. døgn p  å  delstrækningen   no rd
p. 2/2 for den ny Rute 15 (motorvejen mellem Århus og Herning)   samt 10-12.000 køretøjer på stræ kningen syd for den ny Rute 15. Med venlig hilsen Flemming Hansen