Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
23
. december 2005
004
-
000352
Trafikudvalget har i brev af 8. december 2005 stillet mig følgende spørg s-
mål 174
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 174 :
Kan ministeren bekræfte, at DSB S -tog i modsætning til busserne i HUR -
området ikke ophæver spærretiden for pensionister i S
-tog, og kan ministe-
ren i bekræftende fald begrunde hvo rfor?
Svar:
Hovedstadsområdets Udviklingsråd (HUR) har med virkning fra 15. januar
2006 besluttet at udvide gyldigheden for pensionistkort i busser ved at op-
hæve eftermiddagsspærretiden, og Metro har valgt at følge HURs ekse
m-
pel. DSB har imidlertid ud fra kapacitetsmæssige og økonomiske årsa
ger
besluttet ikke at ophæve spærretiden for pensionistkort i hovedstadsomr
å-
det.
DSB har i den forbindelse oplyst, at begrundelsen herfor er, at en eventuel
ophævelse af spærretiden er beregnet til at give en
ø
eftermiddagsmyldretiden på op mod 7 %, hvilket vil føre til en overbelæ g-
ning i togene. Dette gælder ikke mindst i de kommende år, hvor DSB fo r-
venter en væsentlig passagersti gning i S-togene.
Eeventuel øget passagerstigning på 7 % i eftermiddagsmyldretiden kunne
imødekommes v ed investeringer i nye togsæt . DSBs vurdering er, at det
ikke er økonomisk rentabelt at investere i nyt materiel med henblik på at
ophæve spærretiden
for pensionister.Vurderingen skal ses i lyset af, at
DSB samtidig har beregnet, at en ophævelse af efter middagsspærretiden
for pensionister vil medføre et in dtægtstab på et tocifret millionbeløb for
DSB i 2006. Dette skyldes til dels, at indtægten fra rejser foretaget på
pensionistkort er væsentlig lavere end indtægten fra rejser foretaget på
billetter og klippekort.
Jeg kan således bekræfte, at DSB S -tog ikke ophæver spærretiden for pe n-
sionister i S-tog i eftermiddagsmyldretiden, og at beslutningen er taget ud
fra kapacitetsmæ ssige og økonomiske overvejelser .