Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 23 . december 2005 004 - 000352 Trafikudvalget har i brev af 8. december 2005 stillet mig følgende spørg  s- mål 174 ./.  Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 174  : ”Kan ministeren bekræfte, at DSB S   -tog i modsætning til busserne i HUR  - området ikke ophæver spærretiden for pensionister i S -tog, og kan ministe- ren i bekræftende fald begrunde hvo  rfor?” Svar: Hovedstadsområdets  Udviklingsråd  (HUR) har med virkning fra 15. januar 2006 besluttet at udvide gyldigheden for pensionistkort i busser ved at op- hæve eftermiddagsspærretiden, og Metro har valgt at følge HUR’s ekse m- pel. DSB har imidlertid ud fra kapacitetsmæssige og økonomiske årsa ger besluttet ikke at ophæve spærretiden for pensionistkort i hovedstadsomr å- det. DSB har i den forbindelse oplyst, at begrundelsen herfor er, at en eventuel ophævelse af spærretiden er beregnet til at give en ø eftermiddagsmyldretiden på op mod 7  %, hvilket vil føre til en  overbelæ  g- ning i togene. Dette gælder ikke mindst i de kommende år, hvor DSB fo   r- venter en væsentlig passagersti  gning i S-togene. Eeventuel    øget passagerstigning på 7 %   i eftermiddagsmyldretiden kunne imødekommes v ed investeringer i nye togsæt  . DSB’s vurdering er, at det ikke er økonomisk rentabelt at  investere i nyt materiel med henblik på at ophæve spærretiden for pensionister.Vurderingen   skal ses i lyset af, at DSB samtidig har beregnet, at en ophævelse af efter  middagsspærretiden for pensionister vil medføre et in dtægtstab   på  et tocifret millionbeløb for DSB i 2006. Dette skyldes til dels, at indtægten fra rejser foretaget på pensionistkort er væsentlig lavere end indtægten fra rejser foretaget på billetter og klippekort. Jeg kan således bekræfte, at DSB S   -tog ikke ophæver   spærretiden for pe  n- sionister i S-tog i eftermiddagsmyldretiden, og at beslutningen er taget ud fra kapacitetsmæ  ssige og økonomiske overvejelser .
p. 2/2 Endvidere skal jeg bemærke, at   Transport- og Energiministeriet i kontrakt mellem Transport- og Energiministeriet og DSB S-tog om S-togstrafikken udført som offentlig service i perioden 2005 -2014 ikke inden for kontrak- tens rammer sætter krav til   DSB’s rejsehjemmelsregler for pensionister. Med venlig hilsen Flemming Hansen