C:\ConvertIt\DocFolder\$ASQ215337.DOCC:\ConvertIt\DocFolder\$ASQ215337.DOC
Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
31
. oktober 2005
004
-
000282
Trafikudvalget har i brev af 7. oktober 2005 stillet mig følge nde spørgsmål
17
og
18
(Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlæ gges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 17:
"Vil ministeren i forlængelse af sin besvarelse af udvalgets alm. del
spørgsmål 189 og 190 (folketingsåret 2004 -05, 2. samling) redegøre for,
hvorledes ministeren har sikret sig, at hele DSBs omkostningsreduktion
som følge af aftalen om nedsættelse af storebæltstaksterne, kommer pass
a-
gererne til gode i form af lavere priser, og at selskabet ikke har udnyttet
beløbet på a nden vis"
Svar:
Som allerede omtalt i mit svar på spørgsmål 189 fra sidste folketingsår ,
finder jeg det naturligt, at den økonomiske lettelse, som DSB har opnået
ved reduktionen af togenes afgift for at passere Storebælt, anvendes til at
sænke takster og/eller yde r abatter til togpassagererne.
Der er dog ikke i de indgåede aftaler om reducerede priser fo r biler og af-
gifter for tog over Storebælt, stillet noget krav om at omkostningsredukti o-
nen skal komme passagererne til gode i form af generelt lavere priser.
Det må tages i betragtning, at den skærpede konkurre ncesituation efter
nedsættelsen af prisen for at køre over Storebælt i bil alt andet lige medf ø-
rer et indtægtstab for DSB.
Jeg kan oplyse at DSB siden afgiftsnedsættelserne har ydet ekstra rabatter
til togpassagerer over Storebælt. Prisen for orange billetter er således blevet
nedsat fra 165 kr til 150
kr.,
inklusive pladsbillet for en enkelt person (135
kr. hvis den købes via Netb utikken). Desuden er der indført en ny Orange
gruppebillet til 274 kr. for 2 personer, 399 kr. for 3 personer og 500 kr. for
4 personer alle inkl. pladsbillet. Hver rejsende voksen kan medtage 2 børn